هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش خطر بیماری های غیرواگیر – اخبار تاجیکستان

به گزارش سرویس مطبوعاتی سازمان ملل، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در گزارش سالانه «آمار بهداشت جهانی» نسبت به تهدید فزاینده بیماری‌های غیرواگیر (NCD) و پیامدهای منفی تغییرات آب و هوایی هشدار دادند.

این گزارش داده‌های جدیدی را در سال‌های اخیر (تا سال 2022) ارائه می‌کند، به ویژه در مورد تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر وضعیت سلامت و همچنین پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار مرتبط با سلامت عمومی.

این گزارش حاکی از آن است که این بیماری همه گیر منجر به تلفات کلی 337 میلیون سال از زندگی انسان شده است. وقتی همه نیروها به مبارزه با ویروس کرونا پرتاب شدند، بسیاری از مشکلات بهداشتی به پس‌زمینه رفتند، توجه لازم به آنها نشد که منجر به رکود شاخص‌ها شد.

از سال 2000، جهان شاهد روندهای مثبتی در سلامت مادر و کودک بوده است. بروز بیماری های عفونی مانند HIV، سل و مالاریا و همچنین خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر و جراحات کاهش یافته است. با هم، این به افزایش امید به زندگی جهانی از 67 سال در سال 2000 به 73 سال در سال 2019 کمک کرد.

با این حال، به دلیل همه‌گیری، روند صعودی نرخ مالاریا و سل معکوس شده است. به عنوان مثال، از نظر کاهش بروز سل، بین سال‌های 2015 تا 2021، تنها یک پنجم راه رسیدن به نقطه عطف تعیین‌شده برای سال 2025 توسط استراتژی پایان سل WHO تکمیل شد.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که افراد کمتری برای به اصطلاح «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته شده» در طول همه‌گیری درمان می‌شوند.

نویسندگان گزارش همچنین از افزایش مداوم مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر گزارش می دهند. امروزه سه چهارم مرگ و میرهای روی کره زمین به دلیل بیماری های غیرواگیر است.

اگر روند کنونی ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که تا اواسط قرن 86 درصد از کل مرگ و میرها در سراسر جهان به بیماری‌های غیرواگیر منجر شود و سالانه 77 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که تقریباً 90 درصد بیشتر از سال 2019 است.

امسال برای اولین بار این گزارش شامل بخش ویژه ای در مورد تغییرات آب و هوا و سلامت است و از این پس جزء اجباری گزارش سالانه خواهد بود. کارشناسان تاکید می کنند که داده های به موقع، قابل اعتماد و تفکیک شده در این زمینه برای ردیابی پیشرفت و بهبود سیاست ملی و جهانی بهداشت بسیار مهم است.