پایان نشست چهارجانبه در مسکو – اخبار تاجیکستان

به گزارش ایزوستیا، مرحله بعدی حل و فصل بین ترکیه و سوریه با میانجیگری روسیه و ایران – نشستی در سطح وزرای خارجه – در 10 می در مسکو برگزار شد.

سرگئی لاوروف در افتتاحیه نشست وزرای خارجه روسیه، ترکیه، سوریه و ایران یادآور شد که نشست کنونی یکی از مراحل حل و فصل بلندمدت سوریه است که قبل از آن چندین دور مذاکرات در سطح نظامی انجام شده است. و نمایندگان خدمات ویژه به ویژه در 25 آوریل دومین نشست با حضور وزرای دفاع روسیه، سوریه، ترکیه و همچنین ایران که به این فرمت پیوستند، در فدراسیون روسیه برگزار شد. فرض بر این است که نتیجه روند دیپلماتیک مذاکرات در سطح روسای جمهور سوریه و ترکیه خواهد بود.

لاوروف به طور کلی بر اهمیت عادی سازی روابط بین جمهوری عربی سوریه و سایر کشورهای منطقه از جمله مصر و عربستان سعودی و همچنین از سرگیری تماس های دیپلماتیک بین ریاض و تهران با میانجیگری پکن تاکید کرد. علاوه بر این، در 7 مه، بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب اعلام شد و پیش از این در 19 می، بشار اسد رئیس جمهور سوریه به اجلاس سران این سازمان که در عربستان سعودی برگزار می شود دعوت شده بود.

لاوروف پس از نتایج این نشست چهارجانبه پیشنهاد ایجاد نقشه راهی برای عادی سازی روابط سوریه و ترکیه را ارائه کرد که به سران کشورها ارائه خواهد شد.

– این نقشه راه باید امکان شناسایی واضح مواضع طرف های متعاهد – سوریه و ترکیه – را در مورد موضوعات اولویت دار برای آنها فراهم کند، که متضمن حل وظیفه بازگرداندن کنترل دولت سوریه در سراسر کشور و تضمین امنیت قابل اعتماد است. 950 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه که امکان حملات فرامرزی و نفوذ تروریست ها را از بین می برد.

وی همچنین خواستار احیای پیوندهای حمل و نقل و لجستیک و همکاری های تجاری و اقتصادی بین ترکیه و سوریه شد که قبلاً به دلیل خصومت ها قطع شده بود و تسهیل بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان سوری به مناطق تحت کنترل دمشق.