پرتاب ماهواره های جدید چین برای تحقیقات فضایی – اخبار تاجیکستان

به گزارش پیپلز دیلی، چین روز یکشنبه با موفقیت ماهواره اکتشافی فضایی Macao Kexue 1 (Maomen Science 1) را به فضا پرتاب کرد.

طبق اعلام اداره ملی فضایی چین (CNSA) این ماهواره در ساعت 16:00 به وقت پکن توسط پرتابگر Long March 2C از فضاپیمای Jiuquan در شمال غربی چین در ساعت 4:00 بعد از ظهر به وقت پکن به فضا پرتاب شد و با موفقیت به مدار خود رسید. .

این ماموریت پروازی 474 متوالی برای وسایل نقلیه پرتاب از سری Long March بود. علاوه بر ماهواره Macao Kexue 1، ماهواره علمی و تجربی Lojia-2 نیز به فضا پرتاب شد.

ماهواره Macao Kexue 1 ترکیبی از ماهواره A و ماهواره B است. ماهواره A محموله ای از مغناطیس سنج های با دقت بالا را برای تشخیص میدان مغناطیسی زمین حمل می کند. ماهواره B به آشکارسازهای ذرات پرانرژی و ابزارهای اشعه ایکس خورشیدی برای ارائه داده‌های محیط فضا مجهز است.

Macao Kexue 1 می تواند مشاهدات انجام شده توسط ماهواره های اروپایی Swarm و اولین ماهواره الکترومغناطیسی لرزه ای چین Zhangheng-1 را تکمیل کند. این مطالعه مشترک درک جامع تری از میدان مغناطیسی در عرض جغرافیایی پایین زمین و تغییرات در محیط فضایی و همچنین مشاهده ناهنجاری مغناطیسی اقیانوس اطلس جنوبی را تسهیل می کند.

CNSA اشاره کرد که Macao Kexue 1 اولین برنامه ماهواره ای علمی است که به طور مشترک توسط سرزمین اصلی چین و منطقه اداری ویژه ماکائو توسعه یافته است. همچنین این اولین ماهواره تحقیقاتی است که برای نظارت بر میدان ژئومغناطیسی و محیط فضایی ناهنجاری مغناطیسی اقیانوس اطلس جنوبی، واقع در نزدیکی استوا، به مدار نزدیک استوایی پرتاب شد.

ناهنجاری مغناطیسی اقیانوس اطلس جنوبی یک منطقه عظیم با کاهش شدت مغناطیسی در آسمان بالای سیاره است. در بخش جنوبی اقیانوس اطلس امتداد دارد. حفاظت ضعیف میدان مغناطیسی زمین بر روی این منطقه باعث می شود تشعشعات از فضا به طور فعال تر به سطح زمین نفوذ کنند و به سطح زمین نزدیک شوند، که ارتباط ماهواره ها، هواپیماها و فضاپیماها را که از این منطقه عبور می کنند، مختل می کند. به گفته دانشمندان، مطالعه ناهنجاری مغناطیسی اقیانوس اطلس جنوبی به درک دلیل ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین کمک می کند.

طبق گزارش CNSA، Macao Kexue 1 دارای بالاترین دقت تشخیص میدان ژئومغناطیسی در چین است و تحقیقات مرتبط را تا حد زیادی بهبود می بخشد.