پسر تاج را به تئاتر چوریکووا داد

کریل کروک کارگردان تئاتر می‌گوید: «وقتی وانیا پانفیلوف، پسر اینا میخایلوونا این چیزها را برای ما آورد، ویترین‌های مخصوصی برای آنها سفارش دادیم. بوفه – یک فضای قدیمی. در سمت چپ، در یک مکعب شیشه ای، لباس و مانتو اعلیحضرت یخ زد، در سمت راست – تاج، عصا، سنجاق ها و سایر جواهرات. همه اینها به قدری بر خلاف لباس های معمولی و وسایل نمایشی است که می توان آنها را نمایشگاه موزه نامید. و معلوم شد که تقریباً هر کسی تاریخ و اسرار خود را دارد. اینجا نیازی به کارشناس نیست. اصلی ترین مورد برای لباس های سلطنتی و لوازم جانبی نویسنده این شاهکارهای تئاتری، ویکتوریا سوریوکوا است.

من از او یاد گرفتم که لباس تاجگذاری ملکه الیزابت برای اجرا مطابق با آن ظاهر نشده است، بلکه برخلاف آن است. کارگردانان مسکو که در سال 2017 حقوق تماشاگران را دریافت کردند، مجبور شدند نسخه لندن را یک به یک تکرار کنند، که در آن هلن میرن و کریستین اسکات توماس در طول سال ها بازی کردند. و در همه چیز – از انتخاب مجری برای نقش اصلی گرفته تا بست های روی کت و شلوار یا الماس در تاج.

پیتر مورگان، به محض دیدن چوریکووا، بلافاصله نامزدی او را تایید کرد: “اینجا اوست – ملکه من!” در مورد لباس و چیزهای دیگر … اینجا روس ها منتظر کمین بودند. اما چه چیزی برای ما مهم است؟ اگر مشکلی وجود نداشته باشد، ما قطعا با آنها روبرو خواهیم شد.

ویکتوریا سوریوکوا می گوید: «بنابراین گلب پانفیلوف صحنه تاج گذاری را که در ابتدا در نمایشنامه نبود، ارائه کرد. – و فقط به این دلیل که سوگند ملکه الیزابت شبیه مونولوگ ژان آرک بود که اینا میخایلوونا در فیلم خود “آغاز” بازی کرد.

وقتی پانفیلوف نمایشنامه نویس انگلیسی را متقاعد کرد و او صحنه را کامل کرد، برای سوریوکوا مشخص شد که لباس در چنین مناسبت مهمی نمی تواند یک تقلید ارزان باشد – باید شبیه یک لباس واقعاً سلطنتی باشد. برای انجام این کار ، این هنرمند فقط طرح هایی از یک لباس از طراح شخصی ملکه ، نورمن هارتنل ، به هر حال ، یک هنرمند تئاتر با آموزش در دست داشت. کل تیم به امید سفارش آن در کارگاه های معروف لباس فرشتگان، جایی که لباس های سلطنتی دوخته می شد – به لندن رفتند – یک امتناع. و لباس به طور کامل با نمادهای کشورهای مشترک المنافع بریتانیا پوشیده شده است و علاوه بر این، به شکل خاصی، به ترتیب خاصی چیده شده است – از خار اسکاتلندی تا برگ افرای کانادایی. هیچ طرحی هم به آنها داده نشد.

“سپس ما نامه ای به ملکه نوشتیم با کمترین درخواست برای استفاده از عکس نقاشی ها – دو ماه بعد امتناع شد: آنها می گویند لباس متعلق به اعلیحضرت است و فقط او می تواند اجازه یا ممنوعیت تولید مثل را بدهد. ویکتوریا ادامه می دهد که جزئیات آن در تئاتر است. بنابراین، ما خودمان شروع به اختراع و ترکیب این لباس بر اساس طرح های هارتنل کردیم. تنها کسانی که می توانستند گلدوزی مجلل را تکرار کنند هندی ها بودند. و ما آن گلدوزی های بسیار معروف هندی را در بریتانیای کبیر پیدا کردیم. به هر حال ، در هند فقط مردان و فقط از یک خانواده به چنین گلدوزی مشغول هستند. اما باز هم شکست: هندی ها یک سال برای کار خواستند که برای ما غیرممکن بود.

امتحان کردن لباس ملکه الیزابت برای نمایش “مخاطب”. عکس: سرویس مطبوعاتی تئاتر







اما یک برکت در مبدل وجود دارد – استادان در سن پترزبورگ، در کارگاه “زنبور و خار” پیدا شدند. آنها بودند که لباس های تاریخی فیلم “ماتیلدا” را گلدوزی کردند. بنابراین حتی قبل از همه بسته های تحریمی، مخاطبان امکان جایگزینی واردات را نشان دادند. آنها به دنبال یک پارچه “سلطنتی” خاص – ساتن دوشس، و فقط یک رنگ خاص – اکرو (رنگ ایزابلا) بودند. 16 متر در آلمان پیدا شد. و در نهایت، آتلیه لباس شخصیت های معروف شروع به ایجاد یک لباس سلطنتی کرد. ابتدا برش داده شد، سپس هر ریزه کاری جداگانه گلدوزی شد و در نهایت سرهم شد و تمام سطح آن با مرواریدهای واقعی آب شیرین هندی گلدوزی شد – 40 هزار (!!!) مروارید با دست دوخت. لباس برای Inna Churikova کشیده 10 کیلوگرم.

– پوشیدن چنین لباسی روی صحنه برای خانم بازیگر چقدر سخت بود؟ من در مورد ملکه نمی پرسم – او از کودکی به سختی های دربار عادت کرده است.

– آسان نیست، اگرچه وزن لباس به طور مساوی روی شانه ها، دور کمر تقسیم شده است. ما آن را با گوه ها جمع آوری کردیم و سجاف را نه با موی اسب، مانند کوتور سلطنتی، بلکه با reguilin (عامل وزن دهی ویژه) تقویت کردیم. این کار را کمی راحت تر کرد. لباس متولد شد و ما برنده شدیم – زیرا ما نه با تقلید تئاتر، بلکه با لباس اصلی الیزابت رقابت کردیم.

این لباس تئاتری که اکنون تاریخی است رازهای زیادی در ویترین خود دارد. به عنوان مثال، ویکتوریا سوریوکووا، همراه با طراح نور، به معنای واقعی کلمه در دقیقه محاسبه کردند که در چه لحظه ای نور باید روی آن بیفتد تا بدلیجاتی که پارچه با آن تزئین شده است شروع به بازی کند و لباس بدرخشد. و برای اینکه نور سنگ های سواروسکی درخشندگی مدرن تهاجمی ایجاد نکند، هر سنگ لاک زده شد و به اثر الماس های تراش خورده عتیقه دست یافت.

ماجراهای لباس انگلیسی در روسیه به همین جا ختم نشد. یک کمین دیگر برای کارگردانان توسط یک قطار شش متری از مخمل بنفش با ارمینه با مونوگرام الیزابت با طلا دوزی برپا شد. در اینجا، چوریکووا حتی نتوانست قدمی بردارد. برای کاهش سرنوشت این بازیگر، ارمینه با خز خرگوش در ترکیب با خز مصنوعی ساده جایگزین شد. زرنگی و … خوب چطور به جادوگران تئاتری خود افتخار نکنیم.

آزمون دیگری در انتظار بازیگر زن با تاج سنت ادوارد بود. در واقع، وزن آن 2 کیلوگرم و 200 گرم است (مثل این است که یک بطری آب دو لیتری را روی سر خود نگه دارید) و شما باید شجاعت واقعی سلطنتی داشته باشید تا 10 دقیقه با تاج بایستید (صحنه در نمایشنامه بسیار طول می کشد. ، اما در واقعیت – همه 42.

تاج برای اینا چوریکووا. عکس: سرویس مطبوعاتی تئاتر







این هنرمند همچنان مرا به اسرار “سلطنتی” اختصاص می دهد: “هیچ یک جواهرساز نمی خواست تاج را وارد کار کند.” – ما مدت زیادی با او دعوا کردیم تا کار را راحت کنیم. در نتیجه وزن ما 1 کیلوگرم و 700 گرم است و ما مانند بچه ها از 500 گرم برد خوشحال شدیم. تاج واقعی با 444 الماس تزئین شده است – البته ما از آنها تقلید کردیم.

– چطور؟

ما کپی های سه بعدی ساختیم و به لطف آنها، تمام تراشه ها، تمام کرک ها یک به یک تکرار شدند. و بالاخره الماسی در عصای “سلطنتی” که 54 وجه دارد و همه جا می درخشد. ما نمی‌توانستیم درخشش یک الماس را تکرار کنیم: از این گذشته، کریستال سنگی که مشهورترین الماس جهان را از آن بازسازی کردیم با کولینان قابل مقایسه نیست. اما از سوی دیگر، مشکل سنجاق های مورد علاقه الیزابت به طرز شگفت انگیزی به سادگی حل شد – ما کپی های مجلل آنها را در فروشگاه موزه کاخ سلطنتی خریدیم.

شرکت کنندگان در تولید به یاد می آورند که چگونه اینا میخایلوونا به اولین اتصال رسید – پس از شکستگی ضعیف، فقط نه. و سپس اولین تیراندازی برای مجله بود: آنها جواهرات را در یک گاوصندوق آوردند، یک چراغ راه انداختند، یک تاج و تخت… همه چیز در پرتوهای نورافکن شروع به درخشش کرد – و چوریکووا جوانتر به نظر رسید، پر از انرژی. معجزه ای اتفاق افتاد که دیدن آن غیرممکن بود – تبدیل بازیگر زن به یک ملکه. از این گذشته ، چوریکووا فقط به دنبال یک زن در ملکه نبود ، او یک بازیگر زن را در ملکه پیدا کرد!

– و بعد، وقتی اجرا شروع شد، دیدم که هر صحنه تاج گذاری برای او مهم ترین است. نه آنقدر خود تاجگذاری که بیعت با مردم و کشور و خدا.