چرا هیچ فناوری اسرائیلی در کشاورزی تاجیکستان وجود ندارد؟ – اخبار تاجیکستان

دولت اسرائیل حدود 75 سال است که در جهان وجود دارد، بسیار شبیه به تاجیکستان است و فناوری های پیشرفته آن در مشاغل کوچک و متوسط ​​کشاورزی می تواند با موفقیت در این جمهوری به کار رود. اما سال ها می گذرد و این اتفاق نمی افتد. چرا؟

ماهیان خاویاری در اسرائیل. عکس از bigpicture.ru

اگر جمعیت تاجیکستان و اسرائیل را مقایسه کنیم، معلوم می شود که در پایان سال 2022، 9.7 میلیون نفر در اسرائیل زندگی می کردند و تقریباً نیم میلیون نفر بیشتر در تاجیکستان – 10.1 میلیون نفر. کمی بیش از 7 میلیون در اسرائیل، “ملت عنوان دار” (74٪) و در تاجیکستان – 8 میلیون (80٪) وجود دارد. این تفاوت بسیار ناچیز است، به ویژه با توجه به اینکه بیش از یک میلیون شهروند تاجیک در خارج از کشور کار می کنند. شرایط طبیعی دو کشور مشابه است – همان طوفان های گرد و غبار (که در تاجیکستان “افغان” نامیده می شود)، همان گرما در تابستان، خاک ضعیف و لرزه خیزی. اما این همان جایی است که شباهت به پایان می رسد.

یک معجزه واقعی خاورمیانه

اسرائیل از نظر مساحت 20.77 هزار کیلومتر مربع را اشغال می کند که 12.5 هزار کیلومتر مربع آن را صحراهای آراوا، نقب و یهودیه تشکیل می دهد. مساحت تاجیکستان 141.40 کیلومتر مربع است – چندین برابر. از نظر مساحت زمین های آبی، تاجیکستان نیز پیشتاز است – بیش از 500 هزار هکتار، و در اسرائیل حدود 300 هزار هکتار است.

در تاجیکستان، مشکل امنیت غذایی تقریباً اخیراً به طور کلی حل شده است. اما در اسرائیل، محصولات کیبوتس (شرکت های کوچک کشاورزی) و کشاورزان، این کشور نه تنها نیازهای کشور (تا 95٪) را پوشش می دهد، بلکه صادرات را نیز انجام می دهد. به لطف دسترسی به دریا، اسرائیل به اندازه ای که تصور کشاورزان تاجیکستان دشوار است – تا 1.5 میلیارد دلار در سال و مجموع صادرات این کشور کوچک شگفت انگیز است – به میزان 60 دلار – به خارج از کشور تحویل می دهد. میلیارد در سال به عنوان مثال، هیچ کس تعجب نمی کند که عملکرد سیب زمینی در اسرائیل شگفت انگیز است – 600 سنت در هکتار.

در ساختار تولید، اسرائیل یک کشور صنعتی معمولی است که عمده صادرات آن به ایالات متحده (27 درصد یا 16.3 میلیارد دلار) و چین با سهم 7.31 درصد (7.3 درصد یا 4.39 میلیارد دلار) انجام می شود. برای مقایسه، کل صادرات تاجیکستان در سال 2022 بالغ بر 2.09 میلیارد دلار بوده است.

باغ سیب در اسرائیل. عکس از ایال مارگولین

کشاورزی در اسرائیل مانند تاجیکستان سازماندهی نشده است، جایی که زمین های آبی بین مزارع دخکان توزیع می شود که اکثر آنها قادر به پرداخت هزینه آب نیستند. و کشاورزان در این زمین ها، عمدتاً محصولاتی که برای آنها مفید است، می رویند. کیبوتس های اسرائیل شبیه مزارع جمعی شوروی و مزارع دولتی است. جمعیت در این کمون ها کم است – حدود 2٪ از کل شهروندان، اما آنها اکثر محصولات کشاورزی را تولید می کنند. کار در کیبوتس بر اساس هدف، بر اساس تخصص ها تقسیم می شود، اما کمون دارایی مشترک و برابری مثال زدنی (بالا به صورت مطلق) در مصرف را حفظ می کند. در مورد کامپیوتری شدن، کامپیوترهای مدرن و نرم افزارهای کشاورزی پیشرفته در هر کشاورز نصب شده است که در مورد تاجیکستان نمی توان گفت.

فناوری فقط شگفت انگیز است

در بسیاری از کشورها شناخته شده است که پرفروش ترین سیب های سبز خوشمزه جهان که اسرائیل به کشورهای خارجی عرضه می کند، بهترین و طولانی ترین سیب های ذخیره شده است. برای اینکه میوه ها رطوبت خود را از دست ندهند با موم طبیعی پوشانده می شوند که سیب ها را برای سلامتی کاملاً ایمن می کند. حدود 17000 نفر در اسرائیل سیب می کارند. طبیعتاً گونه ها به گونه ای انتخاب و کاشته می شوند که تاج درختان بین ردیف ها امکان عبور ماشین آلات کشاورزی را فراهم می کند. درختان کهنسال که بازدهی کمتری دارند قطع می شوند و درختان جدید جایگزین می شوند. چیدن میوه نیاز به کار یدی دارد اما قیمت محصول به گونه ای است که پرورش میوه بسیار سودآور است. در همان زمان، انواع درختان سیب توسط کشاورزان اسرائیلی پرورش داده می شوند و مخفی نگه داشته می شوند. آنها را فقط می توان خرید.

در تاجیکستان، بسیاری حمام های بتنی عظیمی را دیده اند که در سال های شوروی ساخته شده اند و در ورودی تنگه رومیت قرار گرفته اند. آنها ماهی قزل آلا پرورش می دهند و پرورش دهندگان ماهی تاجیک سود بالایی دریافت می کنند. مزارع پرورش ماهی جدید که در آن ماهی قزل آلا، کپور و کپور سفید پرورش می‌یابد، قبلاً در تعدادی از مناطق جمهوری ساخته شده‌اند و جزو شرکت‌های متوسط ​​هستند. ماهی قزل آلای پرورشی توسط چین و ترکیه آماده واردات است و ظرفیت پرورش ماهی در این جمهوری 200 هزار تن برآورد شده است. قیمت ماهی قزل آلا در تاجیکستان حدود 70 سامانی در هر کیلوگرم است و قیمت صادرات حتی بالاتر خواهد بود.

با این حال، در مورد ماهی، اسرائیل از این هم فراتر رفته است – این کشور قبلاً در تولید و صادرات خاویار سیاه از روسیه پیشی گرفته است. فناوری رشد ماهیان خاویاری در اسرائیل چندان پیچیده نیست و در روسیه چندین شرکت کوچک با موفقیت در تولید آن مشغول هستند. ماهیان خاویاری مانند گربه ماهی – بدون فلس و در خود اسرائیل کوشر در نظر گرفته نمی شود، بنابراین خاویار سیاه کمی در اسرائیل وجود دارد. این در حالی است که قیمت خاویار سیاه عرضه شده به فروشگاه های آلمان، فرانسه و سایر کشورها به 850 دلار در هر کیلوگرم و بیشتر می رسد. به هر حال، ماهیان خاویاری همیشه در استخرهای ویژه در اسرائیل رشد نمی کردند و خود مهاجران کارآفرین یاد گرفتند که چگونه خاویار سیاه تولید کنند.

ماهیان خاویاری در اسرائیل. عکس از bigpicture.ru

خسارات زیادی به کشاورزی در اسرائیل و همچنین در تاجیکستان می تواند توسط ملخ و سایر حشرات مضر وارد شود، بنابراین تقریباً 40 سال است که در یکی از کیبوتس ها، BioBee دشمنان حشرات مضر – زنبورها، مگس ها و عنکبوت ها را تولید می کند. که آفات می خورند این به نوبه خود به اسرائیل اجازه می دهد تا محصولات سازگار با محیط زیست و بدون مواد شیمیایی خود را که گران هستند صادر کند.

همه می دانند که گاوهایی که به طور متوسط ​​5-6 هزار لیتر در سال شیر می دهند در هلند رشد و صادر می شوند. گاوهای اسرائیلی تا 11500 لیتر شیر می دهند. بنابراین، کشاورزان هلندی اخیراً به اسرائیل آمده اند تا نحوه استفاده از نژادهای پرمحصول و سیستم شیردوشی توسعه یافته توسط miRobot را بیاموزند. فناوری اسرائیل گاوهای شیرده را عملاً بدون دخالت انسان می سازد و تولید شیر را افزایش می دهد.

لوله برای قطره چکان در اسرائیل. عکس از سایت fermershop.com.ua

تقریباً 50 سال است که در مورد آبیاری قطره‌ای در تاجیکستان صحبت می‌شود، اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در این جمهوری کجا و چگونه مؤثر استفاده می‌شوند. در اینجا شرکت اسرائیلی نتافیم که سیستم های آبیاری قطره ای تولید می کند درباره خود می نویسد: «ما اکنون 4300 نفر در 110 کشور جهان هستیم. ما 29 شرکت تابعه و 17 کارخانه تولیدی در سراسر جهان داریم.

اسرائیل نه تنها لوله و قطره چکان تولید می کند، بلکه به آبیاری زیرزمینی نیز می پردازد و آب آبیاری و کودها را مستقیماً به ریشه ها می رساند. و سینی های پلاستیکی ارزان قیمت Tal-Y به شما امکان می دهد آب را از هوا (از میعانات) دریافت کنید. تصادفی نیست که مساحت جنگل ها و درختان میوه در اسرائیل، بر خلاف بسیاری از کشورها، سال به سال در حال افزایش است.

“دیوارهای کشاورزی” عمودی. عکس از il4u.org.il

همه کسانی که در سال 2015 از میلان در نمایشگاه جهانی “Expo-2015” بازدید کردند، از فناوری اسرائیلی “دیوارهای کشاورزی عمودی” شگفت زده شدند. “دیوارهای” سبز شرکت دیوار سبز که غلات روی آنها کاشته می شود نیز در مرکز نمایشگاهی تل آویو Ganei Taaruha به نمایش گذاشته شده است. همین زیبایی (و بهره مندی از سبزیجات پرورشی) را می توان در بالکن ساختمان های بلند در بسیاری از شهرهای جهان مشاهده کرد.

اخیراً ، 30 سال پیش ، انواع گوجه فرنگی های گیلاسی خوشمزه کوچک در اسرائیل پرورش داده شد که در سراسر جهان – از اروپا تا مکزیک – فروخته شد. اما بذر واقعی را فقط در اسرائیل می توان خرید.

امروزه ثابت شده است که حجم یخچال ها در حال کاهش است، مبارزه برای آب آبیاری در حال افزایش است و مشکل گرسنگی به منصه ظهور می رسد. بنابراین، این فناوری‌ها و دیگر فناوری‌های اسرائیلی نه تنها می‌توانند از آب استفاده اقتصادی کنند، بلکه می‌توانند با موفقیت با گرسنگی مبارزه کنند.
چرا فناوری اسرائیل در حال عبور است؟

برای بسیاری از کارشناسان، از جمله متخصصان وزارت کشاورزی تاجیکستان، پاسخ به این سوال دشوار است. با این وجود، اگر آهسته فکر کنید، به احتمال زیاد، تصویر زیر ظاهر می شود که افراد کمی با آن موافق هستند و ممکن است دیدگاه نویسنده مقاله با دیدگاه رسمی مطابقت نداشته باشد.

ظاهراً ضعیف بودن روابط تاجیکستان و اسرائیل را می توان دلیل اصلی توسعه ضعیف فناوری های اسرائیل در تاجیکستان دانست. قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تقریباً 15000 یهودی در شهرها و مناطق تاجیکستان، عمدتاً بخارا، زندگی می کردند. در دهه 80 قرن گذشته 3 کنیسه در دوشنبه وجود داشت و امروزه تنها یک کنیسه وجود دارد و تعداد کمی از آن بازدید می کنند و خاخام دائمی در آن وجود ندارد.

بخش قابل توجهی از عودت کنندگان باهوش و با استعداد با تحصیلات عالی (و اینها ده ها هزار نفر هستند) که توسط اسرائیل پذیرفته شده و مسکن در اختیار آنها قرار داده است، از روسیه و اوکراین به این کشور آمده اند و این آنها بودند که در توسعه فناوری های اسرائیل در صنعت و کشاورزی. بخشی از عودت‌شدگان از اسرائیل به ایالات متحده نقل مکان کرده‌اند و اساساً تنها با یک قبرستان یهودی تمیز و آراسته در دوشنبه که برای نگهداری از آن پول اختصاص می‌یابد، با وطن خود در ارتباط هستند.

تا آنجا که می توان فهمید، فناوری های پیشرفته اسرائیل برای رهبران تاجیکستان اهمیت کمتری نسبت به سخنان بلند در مورد فناوری هایی دارد که از سکوها گفته می شود. با این حال، چه فناوری های پیشرفته ای از سفرهای کاری از خارج از کشور برای کشاورزی در تاجیکستان آورده می شود و جمهوری چه سودی خواهد داشت – در این مورد اطلاعاتی در دست نیست. توضیح ساده است – افرادی که با هواپیما پرواز می کنند پول دارند و برای آنها خوشایندتر است که به خاورمیانه پرواز کنند، اما نه برای فناوری در تل آویو، بلکه در تعطیلات در دبی.

البته، این مقاله تبلیغی برای فناوری های خاص نیست و فهرست کاملی از آنها نیست – کارشناسان تصمیم می گیرند چه چیزی و کجا پیاده سازی شوند. با این حال، هنوز نمی توان گفت که تاجیکستان چقدر سریع با فقر و فقر شدید کنار می آید. اما اگر به فناوری‌های اسرائیلی به درستی توجه شود، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​در تاجیکستان می‌توانند با خاویار سیاه خود درآمد کسب کنند و نه با خاویار با تکه‌ای نان از یک بانکدار.

نویسنده: آندری زاخواتوف