چین در نشست شیان با پنج کشور پس از فروپاشی شوروی همه مسائل خود را حل کرد – اخبار تاجیکستان

نویسنده آندری زاخواتوف

در 19 ماه مه، در شهر شیان چین، نشست چین و آسیای مرکزی به پایان رسید که طی آن برخی از کارشناسان انتظار از دست دادن تقریباً کامل آسیای مرکزی برای روسیه و رسمی شدن “خرید” امپراتوری آسمانی هر پنج را داشتند. کشورها. اما هنوز هیچ کدام از اینها اتفاق نیفتاده است، زیرا چینی ها در نظر گرفتند که هر پنج کشور هنوز با روسیه در ارتباط هستند و اجلاس را چنان با دقت برگزار کردند که آسیای مرکزی دلخور نشد و روسیه تا آنجا که می خواستند تضعیف شد.

برخی کارشناسان همچنین انتظار داشتند که چین صندوق حمایت از کشورهای آسیای مرکزی ایجاد کند و مقدار قابل توجهی دلار در آن سرمایه گذاری کند، همانطور که برای کشورهای آفریقایی انجام شد. اما بیهوده نیست که می گویند چینی ها مردمانی عاقل و رک هستند. آنها همه چیز را درست تصمیم گرفتند و عملگرایانه عمل کردند – آسیای مرکزی کوچکتر از آفریقا است و بنابراین تصمیم گرفتند به پنج کشور فقط 3.7 میلیارد دلار بدهند. به احتمال زیاد، دلار به صورت نقدی داده می شود، زیرا برای چشم و لمس خوشایندتر است. با تماشای نحوه نشستن مهمانان در کنفرانس مطبوعاتی پایانی توسط میزبانان در اطراف رئیس جمهور شی، می توان حدس زد که چه کسی و چه مقدار از این پول به دست می آید.

احتمالاً بیشترین سهم به قزاقستان خواهد رسید – 1 میلیارد. هر کدام 0.7 میلیارد برای قرقیزستان و تاجیکستان. و همچنین به طور مساوی – ازبکستان و ترکمنستان – هر کدام 0.5 میلیارد. مطبوعات نمی گویند این پول تا چه زمانی تخصیص می یابد. همچنین مشخص نشده است که پکن چه زمانی و در چه بخش هایی 500 میلیون دلار از وجوه امتیازی را برای تاجیکستان برای نیروگاه روگون به تاجیکستان اختصاص خواهد داد. به احتمال زیاد، تمام این پول بلافاصله داده نمی شود، اما در عرض 3-4 سال، و این مدت برای کنترل نحوه تسلط آنها کافی است. و زمان کافی برای رسیدن انتظارات پرداخت های بعدی در هر کشور وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر، این اجلاس با موفقیت کامل چین به پایان رسید. و همه شرکت کنندگان آن همه چیز را دریافت کردند، همانطور که در آهنگ ولادیمیر ویسوتسکی – “دو عروس هر کدام یک فرش دارند، یک داماد خاویار خرگوش می گیرد، و یک خواهر برایش مهم نیست چه چیزی، اما زیباست.”

دانشمندان علوم سیاسی با صحبت در مورد تضعیف روسیه توسط چینی ها، واقعیت ضرب و شتم صبح روز 19 مه بیش از صد دانشجوی دانشگاه در Komsomolsk-on-Amur را به یاد می آورند که در رابطه با آن از سفیر فدراسیون روسیه دعوت شده بود (نه احضار شد، اما دعوت شد) به وزارت خارجه تاجیکستان. همانطور که ماریا زاخارووا نماینده وزارت خارجه روسیه توضیح می دهد، سفیر یک کشور دیگر برای گفتگو به وزارت خارجه احضار شده است. “در مورد یک موضوع داغ. این می تواند به یک عامل تحریک کننده در روابط دوجانبه مربوط باشد، چیزی که یک کشور نمی تواند با آن کنار بیاید. ممکن است در حین احضار سفیر اعتراض صورت گیرد، یادداشت اعتراضی تسلیم شود، یعنی نامه ای که در آن عمل طرف مطرح شده و گفته شود که غیر قابل قبول است.

اما در جلسه ای در وزارت امور خارجه ، طرف تاجیک فقط در مورد این واقعیت با سفیر روسیه صحبت کرد ، زیرا جوانان کاملاً شایسته معمولاً برای تحصیل به یک کشور خارجی می روند – فقرا به سادگی برای این کار پول ندارند. چرا آن طور که ماریا زاخارووا می گوید این یک «ژست دیپلماتیک» در روز پایانی نشست چین و آسیای مرکزی بود؟ روزنامه نگاران با بررسی دلایل احتمالی، پافشاری تاجیکستان در ورود به اتحادیه اوراسیا را به یاد می آورند. با این حال، ضرب و شتم مردم می تواند یک تصادف محض باشد، اما بهترین تاثیر را در روابط بین دولت ها نداشته است.

با بازگشت به موضوع اجلاس در شیان، باید توجه داشت که چینی ها در جایی یاد گرفتند که نه با خودروهای زرهی، بلکه با پول خود وارد کشورهای دیگر شوند. در چین، آنها به خوبی درک کردند که برای عملکرد موفقیت آمیز شرکت های چینی، اول از همه، یا باید ثبات را در منطقه خود تضمین کنند، یا اینکه فردی را استخدام کنند. بنابراین، چین برای مدت طولانی و با سود فراوان، با پایگاه‌های نظامی روسیه که در تاجیکستان و قرقیزستان حفظ شده‌اند، همزیستی داشته و سال‌هاست که وظیفه شرکت‌های امنیتی را برای امپراتوری آسمانی به صورت رایگان انجام می‌دهند.

کشورهای آسیایی کشورهای مستقل مشترک المنافع که در رژه 9 مه در مسکو بر وفاداری خود به متحد استراتژیک روسیه تاکید کردند، چندین سال است که سیاست چند بردار را دنبال می کنند و درک رهبران کشورهای آسیای مرکزی کاملاً ممکن است. . داشتن مشارکت با همسایگان سودآور و امن است. و اگر چنین است، خود خداوند دستور داده است که با چین که تاجیکستان 500 کیلومتر مرز مشترک در پامیر دارد، همکاری کند. و دریافت کمک های مالی، مادی و نظامی-فنی از چین نیز سودمند است.

همزمان با اجلاس سران “چین – آسیای میانه”، 18 تا 19 اردیبهشت، دومین مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا – آسیای مرکزی در آلما آتا برگزار شد. هدف آن افزایش فضای کسب و کار و افزایش فعالیت تجاری بود. در این مجمع مقامات ارشد کشورهای آسیای مرکزی، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، تعدادی دیگر از نهادهای مالی و نمایندگان جامعه مدنی حضور داشتند. علیرغم جهت گیری خارجی مجمع، شرکت کنندگان ایده اصلی آن را که مستقیماً ذکر نشده بود درک کردند – نشان دادن ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان شرکای قابل اعتماد در وضعیت ژئوپلیتیک جدید و متقاعد کردن کشورهای آسیای مرکزی برای شرکت در “. واردات موازی». به گفته میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه در سومین کنفرانس آسیای مرکزی باشگاه گفتگوی والدای، برخی از کشورهای آسیای مرکزی ممکن است به تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندند، زیرا آماده ریسک نیستند.. با این حال، تنها زمان نشان خواهد داد که سیاست ایالات متحده و اتحادیه اروپا در عمل چگونه اجرا خواهد شد.