چین 3.7 میلیارد دلار کمک بلاعوض به کشورهای آسیای میانه ارائه می کند – اخبار تاجیکستان

مقامات چینی به کشورهای آسیای مرکزی حمایت مالی و کمک بلاعوض به ارزش 26 میلیارد یوان (حدود 3.72 میلیارد دلار) ارائه خواهند کرد. به گزارش Ferghana.ru به نقل از شینهوا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی اصلی خود در نشست آسیای مرکزی و چین این را بیان کرد.

برای تقویت پتانسیل توسعه، چین برنامه های همکاری با کشورهای آسیای مرکزی در زمینه کاهش فقر از طریق علم و فناوری توسعه خواهد داد. کسب‌وکارهای چینی تشویق خواهند شد تا مشاغل محلی بیشتری ایجاد کنند. چین 26 میلیارد یوان حمایت مالی و کمک اعطایی به کشورهای آسیای مرکزی ارائه خواهد کرد.

در مجموع، شی جینپینگ در سخنرانی اصلی خود در اجلاس در شیان به هشت نکته مربوط به حوزه های مختلف همکاری با جمهوری های آسیای مرکزی از جمله تجارت و سرمایه گذاری، لجستیک، انرژی، نوآوری سبز، فرهنگ و امنیت اشاره کرد.

به ویژه رئیس جمهوری خلق چین از حمایت از ساخت کریدور حمل و نقل بین المللی در سراسر دریای خزر و توسعه هاب قطارهای باری چین-اروپا خبر داد و همچنین پیشنهاد شد یک مشارکت منطقه ای برای توسعه انرژی، تسریع در ساخت خط D ایجاد شود. خط لوله گاز چین-آسیای مرکزی، افزایش تجارت نفت و گاز، توسعه همکاری های انرژی در کل زنجیره تولید و تشدید تعاملات در زمینه انرژی های نو و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی.

علاوه بر این، شی جین پینگ تاکید کرد که چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای بهبود اجرای قانون، امنیت و قابلیت‌های دفاعی خود در تلاش برای حفظ صلح در منطقه است.

رهبر چین همچنین گفت: “همچنین باید تلاش شود تا از مکانیسم هماهنگی میان همسایگان افغانستان به طور موثر استفاده شود و به طور مشترک صلح و بازسازی در این کشور ترویج شود.”

شی جین پینگ در ادامه موضوع افغانستان تاکید کرد که چین مایل است مبادلات را با کشورهای آسیای مرکزی در زمینه مفاهیم و شیوه های نوسازی تقویت کند، راهبردهای توسعه را متحد کند و تلاش های مشترکی را برای ارتقای نوسازی “شش کشور” انجام دهد و در نتیجه افغانستان را در یک ردیف قرار دهد. با بقیه قله

نشست سران چین و آسیای مرکزی در روزهای 18 تا 19 می در شهر شیان چین به ریاست شی جین پینگ برگزار شد. همچنین روسای جمهور قزاقستان – قاسم جومارت توکایف، قرقیزستان – صدیر ژاپاروف، تاجیکستان – امامعلی رحمان، ازبکستان – شوکت میرضیایف و ترکمنستان – سردار بردی محمداف حضور داشتند.

در چارچوب این اجلاس، رئیس جمهوری خلق چین با سران جمهوری های آسیای مرکزی دیدارهای رسمی داشت که در آن ده ها سند در زمینه تعامل و همکاری در زمینه های مختلف به امضا رسید.