کارشناسان سازمان ملل: قحطی 18 “نقطه داغ” کره زمین را تهدید می کند – اخبار تاجیکستان

در 18 “نقطه داغ” در سراسر جهان، به دلیل خصومت های مداوم در آنجا، به زودی خطر قحطی افزایش خواهد یافت. به گزارش سرویس مطبوعاتی این سازمان، نویسندگان این گزارش که روز دوشنبه توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا (WFP) منتشر شد، در این باره هشدار دادند.

به گفته نویسندگان این گزارش، در سودان، بورکینافاسو، هائیتی و مالی، خطر قحطی قریب الوقوع است. افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن ممکن است به زودی به آنها بپیوندند.

پیچیده تر وضعیت، اثر ال نینو است، یک پدیده آب و هوایی طبیعی که باعث گرم شدن آب در مرکز و شرق اقیانوس آرام و تشدید خطرات آب و هوایی در کشورهای آسیب پذیر می شود.

کو دونگیو، مدیر کل فائو گفت: «اگر می‌خواهیم به امنیت غذایی جهانی برای همه دست یابیم، دیگر مجبور نیستیم مسیر تجاری معمول را در محیط فعلی دنبال کنیم.

رئیس فائو بر نیاز فوری به اصلاحات در بخش کشاورزی برای نجات مردم از گرسنگی، کمک به بازسازی زندگی خود و مقابله با علل ریشه ای ناامنی غذایی در جهان تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، کمبود شدید مواد غذایی می تواند در 18 “نقطه داغ” در ماه های آینده بدتر شود.

سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، می‌گوید: «نه تنها افراد بیشتری در سراسر جهان گرسنه می‌شوند، بلکه میزان گرسنگی آنها بدتر از همیشه است».

روندهای منفی ناشی از پیامدهای همه گیر کووید-19 و جنگ در اوکراین تقریباً در همه “نقاط داغ” به دلیل شوک های اقتصادی و سایر عوامل استرس زا ادامه دارد.

جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، کنیا، پاکستان، سوریه و میانمار به عنوان کانون های قحطی بسیار بالا طبقه بندی می شوند. در همه این کشورها، تعداد زیادی از مردم با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند. وضعیت به دلیل بدتر شدن شرایط اقلیمی تشدید شده است.

نویسندگان این گزارش عبارتند از لبنان، مالاوی، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و نیکاراگوئه از جمله کشورهایی که خطر قحطی به طور بالقوه ممکن است در آنها ایجاد شود.