کشف مقبره های دوره فرهنگ وخش در منطقه فرخور – اخبار تاجیکستان

به گزارش خوور، در حفاری های منطقه فرخور، چندین مقبره از دوره فرهنگ وخش که اجسادی با ویژگی تشریفاتی مشخص در آن دفن شده بودند، پیدا شد.

اکسپدیشن مشترک انستیتوی تاریخ، باستان شناسی و قوم شناسی به نام A. Donish از آکادمی ملی علوم تاجیکستان و موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه از اول ماه مه به بنای یادبود عصر برنز چیلتانبوبو ادامه می یابد. ولسوالی فرخور.

در نتیجه کاوش‌ها، باستان‌شناسان موفق به یافتن مقبره‌های متعددی از دوره فرهنگ وخش شدند که در آن اجساد با ویژگی تشریفاتی مشخص دفن شده بودند.

این کاوش ها با حضور محققان مؤسسه تاریخ، باستان شناسی و قوم نگاری تاجیکستان – دکتر علوم تاریخی S. Bobomulloev (رهبر تیم)، مردم شناس M. Navruzbekov و M. Sharipov و دکترای علوم تاریخی N.M. وینوگرادوف از موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه.

کاوش های باستان شناسی در این بنای تاریخی تا 9 اردیبهشت ادامه خواهد داشت و نتایج دستاوردهای علمی گزارش می شود.

در کنار این، از 29 آوریل، اکسپدیشن مشترک انستیتوی تاریخ، باستان شناسی و قوم شناسی به نام A. Donish از آکادمی ملی علوم تاجیکستان و هیئت باستان شناسی مرکز ملی علوم فرانسه در بنای تاریخی ادامه دارد. زولی زر منطقه دنگارا.

این با حضور محققان مؤسسه تاریخ، باستان‌شناسی و قوم‌نگاری – آکادمیک یو. یاکوبوف، کاندیدای علوم تاریخی تی. فیلیمونوا، آ. کارائف و ای. آشورمادوف، از مأموریت باستان‌شناسی فرانسه – ماتیلد یلن، والره بومبو، رمی لامبرت برگزار می‌شود. ، آلبان سانتنوآ، هرمان جوزف سین و مارک پزل.

کاوش های باستان شناسی در محوطه ظلی زار از سال 2021 ادامه دارد. با توجه به نتایج کاوش ها مشخص شد که بنای زولی زر متعلق به دوره یونانی- باختری است.

کار تحقیقاتی بنای تاریخی زولی زارا تا 7 ژوئن ادامه خواهد داشت.

سایر آثار تاریخی مربوط به این دوره در قلمرو پوشینگ، گیدژواک، پارکمچی، یوهسو، مالیکووا، در پناهگاه ماولونو توجیدین و ماولونو عبیدین یافت شد که قرار است کار باستان شناسی در آنها تکمیل شود.