گالری ترتیاکوف انتقال “تثلیث” را به کلیسای ارتدکس روسیه در 4 ژوئن غیرممکن دانست.

نماد “تثلیث مقدس” اثر آندری روبلف به دلیل وضعیت “ناپایدار” آن نمی تواند در جشن تثلیث در 4 ژوئن از گالری ترتیاکوف خارج شود. این در صورت جلسه کمیسیون کارشناسی که روز سه شنبه 23 می در گالری ترتیاکوف تشکیل شد، آمده است.

کارشناسان به ادامه روند تغییرات منفی که آیکون را تحت تاثیر قرار داده است اشاره کردند. او نیاز به ترمیم فوری داشت، بنابراین اکنون “ترینیتی” در کارگاه مرمت است.

کشیش لئونید کالینین، رئیس شورای تخصصی پاتریارک مسکو برای هنر، معماری و مرمت کلیسا، گفت که ارتباط بین کلیسای ارتدکس روسیه (ROC) و گالری ترتیاکوف در مورد انتقال این نماد “با حسن نیت” انجام می شود. همه از مسئولیت یک بنای فرهنگی با اهمیت جهانی آگاه هستند و می دانند که شرایط برای نگهداری “تثلیث” باید مناسب باشد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور بازگرداندن نماد “تثلیث” آندری روبلف را به مکان تاریخی خود – Trinity-Sergius Lavra در سرگیف پوساد صادر کرد. قرار است در 4 ژوئن (در جشن تثلیث) نماد به کلیسای جامع مسیح منجی منتقل شود و یک سال بعد به لاورا ارسال شود.

الیزاوتا لیخاچوا، مدیر موزه پوشکین، هشدار داد که انتقال نماد تثلیث مقدس آندری روبلف توسط آندری روبلف از گالری ترتیاکوف به کلیسای ارتدکس روسیه خطرات جدی از دست دادن یک شاهکار با اهمیت فرهنگی را به همراه دارد. این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد که نکته اصلی در “تثلیث مقدس” “اهمیت مذهبی” آن نیست، بلکه اهمیت تاریخ هنر است.

کشیش لئونید کالینین خاطرنشان کرد که برای قرار دادن نماد در Trinity-Sergius Lavra، لازم است یک کپسول محافظ با گاز بی اثر ساخته شود.