هر شهری در کشور می تواند به «پایتخت فرهنگی» تبدیل شود

عکس: سرویس مطبوعاتی پایتخت فرهنگی سال

نیکولای نوویچکوف، معاون دومای دولتی، دکترای اقتصاد، پروفسور، رئیس کمیته سازماندهی “پایتخت فرهنگی سال”:

– رشد جمعیت شهری فرآیندی عینی است که مرحله کنونی توسعه تاریخی را مشخص می کند. در روسیه، طبق آمار، بیش از 1000 شهر با اندازه های مختلف وجود دارد. نقش مدرن اقتصادی، اجتماعی، تمدنی آنها چیست؟ مسابقه فدرال “پایتخت فرهنگی 2024” که توسط تیم بنیاد “پایتخت فرهنگی” با حمایت صندوق ابتکارات فرهنگی ریاست جمهوری برگزار می شود، به حل این موضوع کمک می کند.

نقش شهرها در اقتصاد مدرن به طور مداوم در حال افزایش است. این امر با تعدادی از عوامل عینی همراه است که کلید آن تمرکز منابع در محیط های شهری است. در روسیه، جمعیت شهری در حال حاضر بیش از 75٪ از تعداد کل شهروندان است. در عین حال، در حال حاضر بیش از 17 میلیون شهر در کشور ما (از جمله دونتسک) وجود دارد که توسط تعداد زیادی از مناطق شهری و سکونتگاه های شهری با متنوع ترین تاریخ، تخصص اقتصادی و ویژگی های زندگی احاطه شده است.

جنبه کلیدی برای توسعه شهرها در زمان حاضر، دستیابی آنها به یک هدف واقعی و امیدوارکننده، از نظر اقتصادی، یک مأموریت است. یک شهر مدرن، به عنوان یک قاعده، دیگر یک قلعه، نه یک میدان بازار، نه محل سکونت کارگران یا کارمندان شرکت های تخصصی برای یک شهر خاص است. به طور دقیق تر: یک شهر مدرن به طور همزمان همه موارد فوق است، اما از نظر توسعه آینده نیز چیزی مرتبط و قابل توجه است. این ماموریت پاسخ به این سوال است که چرا و چرا مردم اکنون در این شهر زندگی می کنند و همچنین چرا و چرا فرزندان یا حتی نوه های آنها در آن زندگی می کنند.

روسیه یکی از معدود تمدن های جهان مدرن است که جامعه سیستمی آن مبتنی بر فرهنگ است. این واقعیت که ما در سراسر فضای وسیع از کالینینگراد تا ساخالین و از دونباس تا چوکوتکا با هم هستیم به این دلیل است که ما فقط به یک زبان صحبت نمی کنیم، بلکه همان ارزش های معنوی و اخلاقی را نیز ابراز می کنیم. در این بخش، فرهنگ از منظر تمدنی تنها ادبیات و هنر نیست، بلکه کل طیف روابط انسانی، سازمان های اجتماعی و پدیده های معنوی است. فرهنگ هم زبان، هم سنت‌ها و هم ویژگی‌های زندگی است و هم مجموعه‌ای از فعالیت‌های اجتماعی از جمله علم، آموزش، ورزش، گردشگری و غیره است. میهن‌پرستی و هویت محلی، افتخار به وطن کوچک، برندهای سرزمینی نیز بخشی از فرهنگ شهری ما و تمدن مشترک ما.

درک این نکته مهم است که از منظر توسعه شهری، تکرار موفقیت دیگران غیرممکن است. هر شهر منحصر به فرد است، به این معنی که مسیر زندگی آن مانند دیگران نیست. از هر شهر خواسته می شود تا مسیر منحصر به فرد خود را برای موفقیت و شکوفایی بیابد. اما همانطور که در بالا گفتم، شهرها نباید این کار را به تنهایی انجام دهند. این وظیفه تمدنی مشترک ماست. تنها با هم، همه دنیا می توانند با آن برخورد کنند. نقش فدراسیون در این موضوع ایجاد شرایطی برای شهرها برای به دست آوردن یک مأموریت واقعی، ایجاد شرایط برای اجرای برنامه های توسعه اجتماعی و اقتصادی بلندمدت، برای ادغام آنها در روابط بین منطقه ای اقتصادی و غیره است. در عین حال، منظور من از کلمه “شهر” فقط مدیریت شهری و مقامات محلی نیست.
شهر مجموعه ای از موضوعات و روابط است: جامعه محلی، فعالان شهری، مشاغل محلی، مردم دلسوز و همچنین سنت ها، فرهنگ، ارزش ها و تاریخ شهر هستند که اکنون آن را به هم می چسبانند کل واحد همانطور که در روم باستان می گفتند، شهر یک “علت مشترک” است. برای فعال کردن تمام ارزش ها و منابع شهری ممکن است که مسابقه فدرال “پایتخت فرهنگی 2024” اخیراً راه اندازی شده است، برنامه ریزی شده است که به یک رویداد سالانه تبدیل شود. من این افتخار را داشتم که ریاست کمیته سازماندهی این مسابقه را داشته باشم که شامل نمایندگان مقامات فدرال، استادان مشهور فرهنگ، شخصیت های عمومی، کارشناسان و غیره می شود. “پایتخت فرهنگی 2025″ ” و غیره.

از آنجایی که امسال مسابقات پایتخت فرهنگی برای اولین بار در روسیه در سطح فدرال برگزار می شود، تنها مراکز اداری نهادهای تشکیل دهنده فدراسیون روسیه (به استثنای مسکو و سن پترزبورگ) و همچنین شهرهای دارای جمعیتی بیش از 250 هزار نفر در آن شرکت کنند.

تا به امروز، تیم هایی از 19 شهر به طور رسمی برای شرکت در مسابقات درخواست داده اند، از جمله آنها (به ترتیب حروف الفبا): بلگورود، ولوگدا، گروزنی، کالینینگراد، کالوگا، کمروو، کوستروما، نیژنی نووگورود، نووروسیسک، نووسیبیرسک، پودولسک، پسکوف، سامارا. ، استاوروپل ، سیکتیوکار ، تومسک ، چبوکساری ، اوفا ، چیتا. تا جولای سال جاری، کمیته سازماندهی فدرال مسابقات با همکاری کارشناسان، فهرستی از سه تا پنج شهر فینالیست را تشکیل خواهد داد که نمایندگان آنها برای اعلام رسمی نام شهری که این وضعیت را دریافت کرده است، دعوت خواهند شد. عنوان “پایتخت فرهنگی 2024”.

برگزاری مسابقه «پایتخت فرهنگی سال» در سطح فدرال با در نظر گرفتن مقیاس و توان فرهنگی و اقتصادی-اجتماعی قدرتمند کشورمان می‌تواند به رویدادی درخشان، خارق‌العاده و قابل توجه حتی در سطح جهانی تبدیل شود. فکر می کنم تعداد شهرهای مدعی و دریافت کننده عنوان «پایتخت فرهنگی» بیشتر شود. تنوع جهت های توسعه شهری ما به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت. همانطور که ارسطو می گوید: “شهر وحدت ناهمسانی ها است.” شهرها در منحصر به فرد بودن خود قوی هستند، اما یکپارچگی آنها کشور ما را شکست ناپذیر می کند. روی آن ایستاده ایم و خواهیم ایستاد.

منبع