لئونید دسیاتنیکوف. عصر نویسنده

در 15 نوامبر سال 2020 ، در صحنه جدید تئاتر الكساندرینسكی ، اولین نمایش چرخه آوازی “ییدیش” لئونید دسیاتنیكف در روسیه برگزار می شود. آهنگسازی پنج قسمتی برای سوپرانو و کوارتت زهی توسط پریمونا جوان اوکراینی ، اولگا کولچینسکایا و هنرمندان ارکستر موسیقی ایترنا اجرا خواهد شد.

این کار 20 دقیقه ای که به سفارش کوارتت زهی اورشلیم در سال 2018 انجام شد ، رونویسی رایگان از آهنگ های کاباره اییدیش از لهستان بین دو جنگ جهانی است. در آن زمان یک دیاسپورای یهودی بزرگ در ورشو و لودز وجود داشت . غروب ها بسیاری از نمایندگان آن به تئاترها ، کاباره ها و نمایش های مختلف می رفتند و در آنجا بر اساس زندگی خود در آینه اجراها نگاه می کردند و آهنگ هایی درباره عشق و فقر ، زندان و زندگی بهتر گوش می دادند. دسیاتنیکوف از این ترانه های نیمه نویسنده که در گوشه های بایگانی ها و شبکه جهانی وب جمع آوری شده بود ، به خرده فرهنگ احترام گذاشت ، که در سال 1939 تقریباً به طور کامل از روی زمین پاک شد.

به قول دسیاتنیکوف این “فرهنگ شیک ارزان” بود – اما فرهنگ در بهترین حالت ” جسور ، با استعداد ، پر از کنایه از خود و ناامیدی پنهان. ” قهرمانان آوازها یک فاحشه و مهمان او ، یک متلاشی کننده و یک دزد ، دوست داشتنی و محبوب هستند ، و همه آنها آماده تغییر نقش هستند – چه در صحنه کاباره تنگ و چه در زندگی (“چاقوی من برق می زند ، مانند کمان راه می رود”) شعار یک ویولن بیکار نیست در هنگام قحطی یا همه گیری). برای دسیاتنیکوف ، عامل برای کار بر روی چرخه ظاهر غیر منتظره در متن آهنگ چهارم از کلمات اصلی به زبان روسی بود (“عشق من ، زیرا من تو را دوست دارم”). ییدیش همیشه “در سطح جهانی پاسخگو بوده” و هر آنچه را که می خواهد جذب می کند. علاوه بر این ، “خواسته های” وی برای یک ناظر خارجی بسیار عجیب بود. موسیقی دزیاتنیکوف به روشی مشابه تنظیم شده است. ییدیش با ترکیبی از گرما و ریاضت ، مالیخولیا و شوخ طبعی ، نه تنها موسیقی متن فیلم الکساندر زلدوویچ “غروب آفتاب” درباره فرهنگ اودسا در اوایل قرن بیستم ، بلکه معروف ترین نسخه های رایگان دسیاتنیکوف را که به فرهنگ تانگو آرژانتین مرتبط است نیز به یاد می آورد. گویی که در کنار هم نویسندگان The Four Season ، Piazzolla و Desyatnikov بازی می کند ، قهرمان آهنگ سوم آواز می خواند: “ما به تنهایی با شما به Buinos Aires / Taki خواهیم رفت.”

در برنامه کنسرت ، نیمکره غربی موسیقی دسیاتنیکوف با یک تانگو پنج ضرب برای کوارتت پیانو – ادای احترام به پیازولا بوم آستور ”. به دنبال آن یک کار بزرگ بزرگ یک قسمتی دیگر – sexet Vozvrashchenie ، برای جشنواره مسکو به همین نام نوشته شده است. سپس تنور اولگ کریکون یک چرخه آوازی مینیاتوری را می خواند ، که در آن متن روسی زبان کمتر از کاباره یهودی لهستانی – “دو آهنگ روسی در شعرهای ریلکه” درک می شود. این شب توسط الکسی گوریبول پیانیست با سه نکته برجسته از موسیقی فیلم قهرمان عصر باز می شود: موضوع عنوان از فیلم “شب های مسکو” ، “خودکشی مارک” از فیلم فرقه “مسکو” و “رمانتیک نو” از “شیدای ژیزل”.

با این برنامه اتحادیه آهنگسازان روسی و تهیه کنندگان کنسرت کارینا آبراهامیان و الکسی گوریبول و همچنین صحنه جدید تئاتر الكساندرینسكی تولد 65 سالگی لئونید دسیاتنیکوف را تبریک بگویید.

یاروسلاو تیموفیف ،

سردبیر مجله آکادمی موزیکال