این کارگردان درباره شجاعت بوریس کلیوف قبل از مرگ

گفت

بوریس کلیوف ، دانش آموخته مدرسه تئاتر Shchepkinsky در اواخر دهه 60 ، واقعا یک هنرمند تاکسیدو بود. یعنی یک مرد خوش تیپ و زیبا که بدون ترس ، کارگردانان تئاتر و فیلم نقش نمایندگان جامعه عالی را سپردند. چنین شخصی نیازی به صحبت در مورد این یا آن دوران نداشت – او آن را می دانست و درک می کرد. و او به راحتی ، به زیبایی و به طرز قانع کننده ای بازی کرد که کارگردانان از این هنرمند بسیار قدردانی کردند.

– بوریس ولادیمیرویچ برای من یک طلسم است ، – می گوید آندری ژیتینکین. – من چهار نمایش در تئاتر مالی به صحنه بردم و در هر یک از آنها مشغول بود. ما با “دایره عشق” شروع کردیم ، جایی که او با الینا بیستریتسکایا همکاری کرد و باید بگویم که او می خواست فقط با او بازی کند ، او بسیار دوست داشت ، یک هنرمند با یک شخصیت دشوار ، یک شریک راحت. سپس او در “ملکه بیل” نقش چکالینسکی را بازی کرد و تمام فینال براساس او بود. اولین برداشتم از حضور او در صحنه در این نقش را هرگز فراموش نخواهم کرد: او در کف تشویق ظاهر شد و به کف زدن سپرد.

نقش آربنین در “Masquerade” لرمونتوف واقعاً عالی شد – بوریس كلیوئف این نقش را زندگی كرد و شش سال آن را بازی كرد و كم مطالعه نکرد. کارگردان به عمد از آرایش در تصویر آربنین خودداری کرد.

– او آربنین قرن XX را نشان داد ، – ژیتینکین ادامه می دهد. – در واقع ، او اولین آربنین در قرن 21 بود. حتی وقتی تشخیص داده شد (سرطان شناسی – “” MK “) ، او سه تا چهار بار در ماه در این نقش دشوار ظاهر می شد.

تا آخرین روزی که او “Masquerade” را بازی کرد ، تماشاگران روی کلیوف قدم زدند. و حالا ما با او در حال آماده سازی نقش رئیس جمهور ایالات متحده روزولت در نمایش برتر “سه بزرگ (یالتا -45)” بودیم. ما به این واقعیت عادت کرده ایم که وی تمرینات خود را (قبل یا بعد) برای انجام اقدامات درمانی به بیمارستان واگذار کرده است ، اما می دانستیم که او همیشه برمی گردد ، به کار خود می رود. او از اینکه عزیمت اجباری اش تئاتر را پایین می آورد تا حدی عصبی بود ، اما من بلافاصله به او گفتم: “بوریس ولادیمیرویچ ، نگران نباش ، قهرمان تو از قبل روی صندلی چرخدار بود ، بنابراین ما روی صندلی چرخدار بازی می کنیم.” او از این شرایط خوشحال بود – کالسکه واقعاً کارش را آسان کرد.

– آندره ، به هر حال ، بوریس ولادیمیرویچ چند سال پیش تشخیص داده شد ، از نظر شما ، چقدر این کار بر روی کار او تأثیر گذاشت؟ نمی تواند تأمل کند.

– من جلوی او کلاه خود را برمی دارم: من فقط چنین جسارت بازیگری را نمی دانم. او در مورد بیماری خود به کسی نگفت ، هیچ وقت وضعیت خود را هنگام تمرین یا هنگام اجرا به کسی نشان نداد – و من همه آنها را تماشا کردم. اما در همان زمان او تشخیص را پنهان نکرد.

من حتی از او پرسیدم: “بوریس ولادیمیرویچ ، چرا این کار را می کنی؟” وی پاسخ داد: “من به عنوان یک فرد عمومی که در مورد این بیماری وحشتناک صحبت می کنم ، باید به کسانی که مریض هستند کمک کنم. و سپس یک هنرمند بزرگ به یک شخص واقعاً بزرگ تبدیل شد. در واقع ، او بزرگ و واقعی بود.

چرا می گویم مرگ او برای بسیاری در تئاتر غیر منتظره بود؟ زیرا ، از یک سو ، همه به این واقعیت عادت داشتند که او برای اقدامات ترک کرد و بازگشت ، اگرچه دشوار بود. همه می دانستند که دایی بوریا برمی گردد. و او نمی توانست کمکی به بازگشت کند ، زیرا بسیار حیاتی بود ، او یک خوش بین بزرگ بود. او زندگی را بسیار دوست داشت – زیبا لباس پوشیدن ، ماشین دوست داشت ، سفر. علاوه بر این ، او حتی وقتی بیمار شد از اتومبیل تئاتر استفاده نمی کرد – خودش رانندگی می کرد.

می بینید ، او یک مرد واقعی ، یک شوهر بود (همسرش را بسیار دوست داشت) ، یک دوست بود. بدون بازیگری ، حالت دادن – حتی اشاره ای به آن. و چه تعداد از افراد و همکاران وی ، از جمله از نظر مالی ، بدون تبلیغ این کمک ، کمک کرد. آخرین باری که در یک گردهمایی گروهی حضور داشتم ، در یک جعبه نشسته بودم و برای اولین نمایش آماده می شدم. و حالا …

اکنون فقط می توانیم به یاد بیاوریم که این هنرمند شگفت انگیز چه بود. قطعاً توسط سینما دست کم گرفته می شود ، که به بوریس کلیوف ، عمدتا ، نقش شخصیت های منفی را ارائه می دهد. و خودش به این می خندید و خود را یک قهرمان شرور ، شخصیت های مشکوک می دانست. خیر ، مطمئناً سینمای داخلی به او نمی دهد ، اگر اکثر بینندگانی که بوریس کلیوف را در تئاتر نمی دیدند ، او را با سریال “Voronins” قضاوت کنند. نیکولای پتروویچ وی دکوراسیون سریال است.

اما اگر بیننده می دانست که این هنرمند در چه محدوده ای قرار دارد ، می تواند حتی یک نقش کوچک را در چه ارتفاعی بالا ببرد … حیف است که ما هیچ وقت آخرین کار تئاتری او را نبینیم.

دیروز من برنامه نمایش “سه بزرگ” را امضا کردم و گفتم که بوریس ولادیمیرویچ در آن به عنوان اولین مجری تعیین خواهد شد. چطور ممکن است غیر از این باشد – او اولین نفر بود.

همچنین بخوانید: بوریس کلیوئف قبل از مرگ رئیس جمهور تمرین کرد