“نبوغ ها وجود دارند ، اما هیچ نثر خوبی وجود ندارد”
دولاتوف نه تنها نمی نوشت ، بلکه انگلیسی نمی خواند یا صحبت نمی کند. و از سرزمین اصلی و کلانشهرها ، همه ما “پرده آهنین” کاملاً از هم جدا شده بودیم ، بنابراین ما در آب خودمان خورشت می کشیدیم: حتی وقتی این پرده زنگ زد و شکاف هایی در آن ظاهر شد. فاضل اسکندر ، که به نیویورک آمده بود ، و شامگاه من در آنجا میزبان بودم ، همانطور که روزگاری در خانه نویسندگان مرکزی انجام می دادم ، هنگامی که شروع به لیست مرکزیت های مهاجرت ادبی کردم ، آن را برکنار کرد: “حساب نمی شود.” سريوزا بيش از ديگران چنين غفلتي را احساس كرد ، زيرا در حالي كه هداياي ادبي خود را به طور متبرکانه ارزيابي مي كرد ، معتقد بود كه كتاب هايش مي تواند مورد تقاضاي خواننده باشد و بايد باشد. در اینجا برخی از نامه های وی آورده شده است که گیرنده معروف آنها را از بین برد ، اما من موفق به تهیه نسخه هایی از آنها شدم:
… من به ادبیاتی نزدیک هستم که از طریق صدها نسل نویسنده به داستانهایی که در آتش سوزی های نئاندرتال گفته می شود ، که به قصه گویان اجازه داده نشده کار کنند و مبارزه نکنند ، برمی گردم.
… من کوپرین را از آمریکایی ها دوست دارم – اوهارا. البته تولستوی بهتر است اما کوپرین کمیاب تر است. نثر ما با نگرش قاطعانه به نبوغ از بین می رود. در نتیجه نبوغ وجود دارد اما نثر خوبی ندارد. با شعر فرق می کند. از بین بردن آن دشوارتر است ، این می تواند در جیب شما و حتی پشت گونه شما پنهان شود.
… عصبانیت من دقیقاً ناشی از این واقعیت است که وانمود می کنم مزخرف هستم. من می خواهم کتابهایی را برای عموم مردم منتشر کنم ، که با زحمت و صراحت نوشته شده اند ، اما من مجبورم که بیش از حد متن فیلمنامه ها را بنویسم. فکر می کنم بهتر است از طبقه پایین به طبقه اتاق خود بروید – نه از اتاق زیر شیروانی. و از زیرزمین. این اطمینان می دهد که تخمین ها دقیق تر هستند.
این نامه ها توسط دوولاتوف از لنینگراد به مسکو نوشته شده است ، جایی که وی زندگی می کرد – و هنوز هم زندگی می کند – خبرنگار او ، اما من که اغلب در سن پترزبورگ و تقریباً هر روز در نیویورک با Serezha صحبت می کردیم ، می توانم به راحتی تصور کنم که آنها به هر حال فرستاده شده اند. از کجا و مهم نیست کجا ، اما حداقل به روستای پدربزرگ. اما اسکریپت ها باید با اسکریپت هایی جایگزین شوند که دوولاتوف موفق شد روزانه چندین بار رادیو آزادی را انجام دهد تا در آنجا زندگی کند. او به شدت از این هک رادیویی تحقیرآمیز متنفر بود ، که متناسب با Vail بود در جنسیس یا حتی پارامونوف ، که برادسکی او را “فیلسوف رادیو” خواند ، اما نه از دولاتوف ، نویسنده اصلی ، و بنابراین در وصیت نامه او خواست که متن های رادیویی خود را که متعلق به او بود منتشر نکند. در مورد آثار درجه سه ، که افسوس ، وارثان وی از آنها غفلت کردند. و او آرزو کرد که پول زیادی بدست آورد و یا نه تنها یک اعتبار معتبر بلکه یک پاداش پولی بدست آورد و تف با آزادی کند:
– گاهی دروغ می گویم و خواب می بینم. آنها از تحریریه با من تماس می گیرند ، موضوعی را پیشنهاد می دهند و من خیلی مودب هستم: “بیا یورا ، (فحاشی)!”
یورا مرحوم یورا گندلر ، رئیس سرویس روسیه شعبه آزادی نیویورک ، آزادکاران ما ، یک کارفرما و نیکوکار مشترک است.
دوستی ما با دولاتوف از سن پترزبورگ آغاز شد ، اما در نیویورک قویتر شد. تا حدودی به یک دلیل توپوگرافی: ما در لنینگراد در همین نزدیکی زندگی می کردیم ، چندین تریلی بوس از Krasnoarmeyskys ما به Rubinstein آن متوقف شد. و در اینجا ما فقط پنج دقیقه پیاده روی از یکدیگر به پایان رسیدیم ، به همین دلیل هر شب با هم ملاقات می کردیم و منتظر بودیم شماره فردا “New Russian Word” ، پرچمدار مطبوعات آزاد روسی را به فروشگاه Monya & Misha بیاورند ، و سپس به چای می رفتیم – بیشتر اوقات به من یا به دلیل اینکه Seryozha نزدیک به خیابان 108 ، بزرگراه مهاجرین کوئین ها زندگی می کرد ، یا به دلیل مهمان نوازی قفقازی وی ، حتی اگر او یک یهودی از نشت ارامنه بود ، طبق تعریف Vagrich Bakhchinyan. دیر می نشستیم ، گاهی اوقات بعد از نیمه شب – موضوعی برای گفتگو وجود داشت: سیاست ، اخبار روسیه ، زنان ، شایعات ، اما بیش از همه و بیش از همه ادبیات ، علاقه اصلی ما در زندگی. این اشتیاق احتمالاً دلیل دوم نزدیک شدن ما با دوولاتوف جدا از توپوگرافی بود. سومین مورد نیز وجود داشت: در سالهای آخر عمر ، سیروزا در هفته نامه “آمریکای جدید” و رادیو “لیبرتی” به همراه همكاران خود تف زد و با برخی از هموطنان خود به طور كلی از هم گسیخت ، مانند ایگور ایفیموف و بوریا پارامونف.
من فوراً خواهم گفت: من دوست دولواتف بودم اما هرگز هوادار او نبودم. من داستان های او را دوست داشتم ، اما با قرار دادن بیش از همه شعرهای اسلوتسکی و برودسکی و نثر اسکندر و پتروشوسکایا (این همان هوادار من بود) ، داستانهای سرژین را نه آنقدر بی تفاوت ، بلکه با آرامش ، با عزت نفس متوسط او موافقت کردم: او بود – و باقی مانده است – برای من در ادبیات یک دهقان میانی ، و با استفاده از تعیین سرنوشت خود ، یک خانه طبقه سوم. همچنین بد نیست با توجه به اینکه هر دو ادبیات را متناسب با یک شخص می دانستیم ، و نه به عنوان یک آسمان خراش.