ارکستر “الگوهای روسی” پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد

آهنگسازی مردمی ، اما در اصل چند وجهی: امروز گروه موسیقی موسیقی متنوعی از سبک ها و ژانرها را اجرا می کند. علاوه بر این ، الگوهای روسی در اجراهای موسیقی شرکت می کنند ، در جشنواره های بین المللی و تمام روسیه اجرا می کنند و در شهرهای روسیه و خارج از کشور تور می کنند. آواز ترحم ، نواختن بر روی اره ، پهلو گرفتن با چکرز – اینها تنها برخی از “جلوه های ویژه” ارکستر است. مدیر هنری و رهبر ارکستر – ایلیا ریبرخ.

در 4 دسامبر سال 2020 ، کنسرت آنلاین سالگرد ارکستر Russian Patterns برگزار می شود. این برنامه در کانال YouTube فیلارمونیک منطقه ای مسکو برگزار می شود. ارکستر جنبه های مختلفی از کارنامه خود را ارائه می دهد: موسیقی محلی ، کلاسیک ، جاز ، قطعه ای از موسیقی ، آثار اصلی آهنگسازان معاصر. در این برنامه تکنوازان انجمن فیلارمونیک منطقه ای مسکو – نوازندگان مشهور و هنرمندان جوان شرکت خواهند کرد: یکی از مشهورترین پیانیست های زمان ما ، الکساندر گیندین ، ​​جازمن های معروف آندری و میخائیل ایوانوف (کنترباس ، پیانو) ، یکی از درخشان ترین نوازندگان چنگ اولگا الکسیوا ، برنده 72 ام جام جهانی در آکاردئون و آکاردئون دکمه ای کیریل روسینوف (آکاردئون دکمه ای) ، نوازنده بالالایکا مجازی ، دنیس زاباوسکی ، خواننده باشکوه اپرا آلینا یاروویا (سوپرانو)

Russian Patterns تیم منحصر به فردی است. تصادفی نیست که به آن “ارکستر تکنوازان” می گویند. در واقع ، هر هنرمند در این یا آن اثر بخشی انفرادی را اجرا می کند. ترکیب محلی سنتی با سازهای منحصر به فرد قدیمی تکمیل می شود: ارکستر دارای یک روبل ، پوست توس ، جغجغه ، فلکساتون ، فلوت زاگ ، فراستا (یا ترقه) ، زالایکی ، فلوت ، مجموعه ای از کوگیکل های دستی و موارد دیگر است. ارکستر حاوی یک یادگار است – یک کنترباس بالالایکا توسط استاد معروف S.I. سوتسکی (1894-1950). میخائیل کلیمنکو ، هنرمند ارکستر ، هنری نادر دارد – در حالی که با چکرز کنار می زند. همچنین ، ارکستر آواز می خواند! هنرمندان همچنین آموزش های کرال حرفه ای دارند.

چنین مجموعه اصلی توسط یک موسیقیدان شگفت انگیز ، هنرمند خلق RSFSR ولادیمیر الکساندروویچ زوزولی (1934–2018) ایجاد شد. در سال 1959 ، او ارکستر دانشجویی سازهای محلی را از دانشجویان مدرسه فرهنگی و آموزشی منطقه ای مسکو جمع کرد. متعاقباً ، این ارکستر نام “الگوهای روسی” را دریافت کرد و در سال 1970 عضوی از انجمن فیلارمونیک منطقه ای مسکو شد. این گروه اولین ارکستر حرفه ای سازهای محلی روسیه در منطقه مسکو شد. V.A. زوزولیا: “من فهمیدم که باید کار جالب و جدیدی انجام دهم تا تیم بتواند کار کند و عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد و از همه مهمتر ، من کمک خاصی به توسعه و شکل گیری ارکستر سازهای محلی روسیه می کنم.”

هنرمندان ارکستر بنیانگذار و زمان آفرینش جمعی را به یاد می آورند.

Vera Astashkina (صفحه کلید gusli): «ولادیمیر الکساندروویچ زوزولیا شخصیتی شگفت انگیز بود. او علاقه زیادی به هنرهای مردمی داشت و با این عشق توانست همه محیط اطراف خود را شعله ور کند. من از 16 سالگی به ارکستر دعوت شدم. من پیانو را خوب می نواختم ، اما به من چنگ پیشنهاد شد. باورم نمی شد! اما V.A. Zozuli یک کلمه داشت – “باید” ، که در برابر آن هیچ کس نمی تواند چیزی بگوید. و اکنون 50 سال است که این ساز را در ارکستر می نوازم ، که بسیار ممنونم. “

ایرینا پرونینا (دومرا کوچک): “من در سال 1990 به ارکستر پیوستم ، و ولادیمیر الکساندروویچ تصمیم گرفت بلافاصله من را برای تور به GDR بفرستد. وی گفت که من باید ترحم آمیز یک قطعه را یاد بگیرم و من نمی دانم که چگونه سازهای بادی بنوازم. جایی برای عقب نشینی نبود ، من مجبور بودم بازی را یاد بگیرم. من شروع به موفقیت کردم و به من پیشنهاد شد که به طور همزمان بر روی لوله مسلط شوم. ما تقریباً دو هفته اجرا کردیم ، هر روز بیش از یک کنسرت ، که در هر یک از آنها یک قطعه انفرادی اجرا کردم. “

ایرینا بویانوا (دومرا کوچک): «ولادیمیر الکساندروویچ می خواست ارکستر ما با سایر اقوام متفاوت باشد. آناتولی آستاخوف ، نوازنده بالالایکا در ارکستر ، اولین آزمایشات خود را با ترحم آغاز کرد. در ابتدا ، شرابهای نی وجود داشت. عصاها باید دائماً خیس می شدند ، دردناک بود. فقط چند سال بعد آنها شروع به ساخت عصا پلاستیکی کردند و انواع ترحم – چند رنگی ظاهر شد. V.A. زوزولیا یک الهام بخش ایدئولوژیک بود ، او می دانست چگونه افراد را متهم و سازماندهی کند. بسیج تیم در بالاترین سطح بود. “

مدیر هنری و رهبر ارکستر الگوهای روسی ایلیا ریبارخ: «ولادیمیر الکساندروویچ زوزولیا ، بدون اغراق ، مرد آن دوران است. ارکستر Russian Patterns به لطف تلاش ها ، اشتیاق موسیقی ، پایداری و انعطاف پذیری وی ایجاد شد. اما این تنها بخش کوچکی از آنچه واقعاً انجام شده است. حال ، وقتی ارکستر سبک خاص خود را دارد ، ویژگی های خاص خود را دارد ، فرهنگ صحنه ای خاص خود را دارد ، می توانیم با اطمینان بگوییم که نه تنها یک ارکستر ایجاد نشده بلکه یک “پرونده فرهنگی” کل ایجاد شده است: یک پروژه بزرگ فرهنگی ، پیچیده و چند وجهی. ولادیمیر الكساندروویچ جمعی را تصور و تجسم كرد كه در آن به طور همزمان و به موازات (و در حال پیشرفت!) جدیدی در اجرای آكادمیك با سازهای عامیانه ، و همچنین هنرهای قدیمی ، واقعاً عامیانه ، فولكلور ، “عمیق” با دقت جمع آوری و تجسم یافته است. نوازندگان ارکستر ، بدون استثنا ، چند ساز و آواز هستند ، آنها صاحب سازهای بادی قومی روسی هستند که برای صحنه امروز بی نظیر است. بنابراین ، طی این سالها ، “الگوهای روسی” به یک پروژه همه کاره عظیم تبدیل شده اند: ارکستر موسیقی مدرن ، دانشگاهی ، فولکلور ، موسیقی جاز را اجرا می کند. ارکستر با افتخار و لذت روی صحنه آواز می خواند ، می رقصد و بازی می کند. همه اینها ثمرات فعالیت طولانی مدت ولادیمیر الكساندروویچ زوزولی است. “

بیش از 5000 اجرا ، جوایز ، تورها – زندگی خلاقانه “الگوهای روسی” پر حادثه است. آنگولا ، بلغارستان ، مجارستان ، آلمان ، یونان ، اسپانیا ، ایتالیا ، مراکش ، مغولستان ، لهستان ، اسلواکی ، ترکیه ، جمهوری چک – ارکستر در این کشورها و سایر کشورها برنامه اجرا کرده است. در آستانه جشن بزرگسالان نقره ای مجموعه ، به دلیل خدمات بسیار خوبی که در توسعه هنرهای عامیانه داشت ، عنوان عالی “دانشگاهی” به وی اعطا شد. از جمله جوایز این گروه مشهور ، مدال طلای بزرگ است که ارکستر در سال 1972 در جشنواره هنرهای Halle (GDR) دریافت کرد. در سال 2006 V.A. زوزولیا و تیم در دایره المعارف “بهترین افراد روسیه” گنجانده شدند. این ارکستر با تکنوازان مشهوری ، از جمله خوانندگان اپرا ، لئونید اسمتاننیکوف ، پیوتر گلوبوکی ، مارگاریتا میگلاو ، واسیلی گرلو ، خوانندگان افسانه ای فولکلور ، لودمیلا زیکینا ، اکاترینا شاورینا ، لودمیلا ریومینا ، سرگئی زاخاروف ستاره پاپ شوروی و بسیاری دیگر همکاری کرد.

رپرتوار ارکستر شامل کارهای کلاسیک (موسیقی توسط I.S.Bach ، I. Brahms ، I. Strauss ، P.I. Chaikovsky ، S.V. Rachmaninov ، S.S.Prokofiev ، G.V. Sviridov و دیگر آهنگسازان) قدیمی ترانه ها و عاشقانه های روسی ، آثار اصلی برای ارکسترهای محلی ، ترانه های سال های جنگ ، آهنگ سازی های قومی-جاز ، موسیقی از فیلم ها. این تیم توجه زیادی به مخاطبان کودکان نشان می دهد: برنامه هایی را برای تماشاگران جوان آماده می کند و همچنین با هنرجویان آموزشگاه های موسیقی کودکان برنامه اجرا می کند. صفحه ویژه اجراهای موسیقی کودکان است. در سالهای اخیر ، هنرمندان ارکستر در چندین تولید فیلارمونیک منطقه ای مسکو شرکت کرده اند ، از جمله – افسانه “جنگل موسیقی” ، نمایش های موسیقی “وانیا و تمساح” ، “دختر و خرس سبز” ، یک ماجراجویی موسیقی و شاعرانه بر اساس داستان A.S. “قصه کشیش و کارگرش بالدا” پوشکین.

ولادیمیر زوزولیا گروهی را ایجاد کرده است که در آن هر نوازنده “یک خواننده ، یک خواننده و یک نوازنده در یک لوله است.” احیای سنت های بوفون ، نوازندگان با لباس های محلی رنگارنگ ، سازهای باستانی را می نوازند ، آواز می خوانند ، می رقصند و تصاویر یک تعطیلات واقعی روسیه را به مخاطبان ارائه می دهند. اما این تنها یک جنبه از خلاقیت ارکستر است. آثار کلاسیک در سازهای عامیانه ، ترکیبی از قومیت و جاز ، موسیقی پاپ – امروز ارکستر الگوهای روسی ، که تاریخ آن به نیم قرن پیش برمی گردد ، تحت انواع گرایش های موسیقی قرار دارد!

اطلاعات ارائه شده توسط سرویس مطبوعاتی فیلارمونیک منطقه ای مسکو