در سن پترزبورگ آهنگ های کمتر شناخته شده و به ندرت اجرا می شود

آهنگ های کمتر شناخته شده و به ندرت اجرا شده از اواخر قرن هفدهم تا نیمه اول قرن هجدهم، که بسیاری از آنها قرن ها بعد برای اولین بار اجرا خواهند شد، در کلیسای جامع سنت اسحاق، نجات دهنده خون، سالن کوچک فیلارمونیک، تئاتر ارمیتاژ و سالن کنسرت تئاتر ماریینسکی. این جشنواره همچنین میزبان کلاس های مستر برای دانش آموزان، معلمان و مجریان خواهد بود.

27 مه، شنبه، ساعت 19:00 سالن کوچک فیلارمونیک (30 Nevsky Prospekt)

“روس باستان و استپ بزرگ”. سرودهای بیزانسی. استیچرا به مقدسین کیف. سرودهای چرخه Kulikovo، رونویسی توسط N. Seregina. فولکلور ترکی آ. بورودین، اپرای “شاهزاده ایگور” (رقص های پولوفتسی، آریا کونچاک).

دومین کنسرت این جشنواره به فرهنگ آواز حرفه ای باستانی روسیه که در قرن هفدهم میلادی برگزار شد، اختصاص دارد. از مکان مرکزی بیرون رانده شد، اما به همزیستی با موسیقی جدید اروپایی ادامه داد و بعدها در آثار درخشان آهنگسازان به اصطلاح “مکتب جدید مسکو” و راخمانینوف “جوانه” کرد.

هنر آواز باستانی روسیه در این برنامه در پرتو پیوندهای روسیه و استپ شرقی مجاور ارائه می شود. نویسندگان برنامه از کتاب L.N. گومیلیوف (با همین نام) درباره دوره به اصطلاح “تاتار-مغولی” تاریخ روسیه. سرودهای بیزانسی این برنامه منبعی را نشان می دهد که باعث ایجاد یک جریان زنده از سرودهای مبتکرانه باستانی روسی شده است که منعکس کننده وقایع این زمان دشوار است (نسخه متن های موسیقی توسط پیشرو قرون وسطایی شهر ما N.S. Seregina انجام شده است) . عنصر ترکی فرهنگ قرون وسطایی روسیه، موسیقی استپ بزرگ، توسط گروه “انگیزه های ترک” – ملودی های تاتاری، قزاقستانی، قرقیزی و ازبکی ارائه خواهد شد. این برنامه با آهنگ مورد علاقه “شرق” مخاطبان موسیقی – رقص های پولوتس و آریا خان کونچاک از اپرای “شاهزاده ایگور” آ. بورودین به پایان می رسد.

گروه کر “Rossica” Kopylova-Panchenko

تصویر مرکزی جشنواره، شخصیت باشکوه پیتر اول، تحولات و پیروزی های نظامی او است. فرهنگ عصر پترین مرز بین قرون وسطی روسیه و عصر جدید را مشخص کرد. این توسط رویدادهای آشفته قرن هفدهم “سرکش” – در آستانه اصلاحات پیتر – آماده شد. این مفهوم کلی انتخاب برنامه های کنسرت را تعیین کرد.

آثار هنر آواز باستان روسی قرن شانزدهم – اوایل. قرن 18 و سبک به اصطلاح “پارتس” (سنت اروپایی: اجرای کرال چند صدایی “در قسمت ها”) امروزه کمی شناخته شده است، به ندرت اجرا می شود، اما سهم آنها در موسیقی روسی به سختی قابل ارزیابی است. این شهر ما بود که در دهه‌های 1980 و 1990 اهمیت مرکزی برای تحقیق، آموزش و اجرای آهنگ‌های روسی قدیمی و پارت ها را پیدا کرد. این به لطف فعالیت های بنیانگذار مکتب روسی در رمزگشایی دست نوشته های باستانی “قلاب” M.V. براژنیکوف. او اولین کسی بود که آثار شگفت انگیز هنر آواز باستانی روسیه را مورد مطالعه و رمزگشایی قرار داد و دانش آموزان را آموزش داد. همکاران او در مسکو و کیف، شعارهای ناشناخته پارتس را ویرایش کردند. گروه های کر برجسته مسکو و لنینگراد شاهکارهای موسیقی روسی قرون وسطی و باروک را که توسط دانشمندان کشف شده بود اجرا کردند. بهترین سالن های دو پایتخت – سالن بزرگ و کوچک فیلارمونیک سنت پترزبورگ، کلیسای آکادمیک، سالن های مسکو به نام پی چایکوفسکی و اس. راخمانینوف – در این کنسرت ها مملو از جمعیت بود.

V.S.Kopylova-Panchenko

هنرمند ارجمند روسیه V.S. کوپیلوا-پانچنکو، مدیر هنری جشنواره:

– امروز ما در تلاش برای ادامه این سنت های شگفت انگیز لنینگراد-سنت پترزبورگ هستیم. برای حفظ این میراث است که تمام فعالیت های جشنواره و برگزار کننده آن، بنیاد هریتیج، به یاد آکادمیسین A.M. پانچنکو، محقق مشهور فرهنگ آن عصر. اجرای آثار نادر آن دوران، و کلاس های استاد در سبک چنین اجرا، و بازسازی “پیروزی های” تئاتری زمان پتر کبیر، که نشان دهنده آغاز اجرای موسیقی سکولار در روسیه بود، و نمایشگاهی از کتاب ها و حکاکی های دوران پتر کبیر به این امر اختصاص دارد. برای اولین بار، این برنامه آثاری را در رونوشت ها و نسخه های محققان مدرن N.S. سرگینا (سن پترزبورگ) و N.Yu. پلوتنیکوا (مسکو).

یکی از خلأهای موجود در اجرای مدرن و عملکرد علمی، فقدان مراکز آموزشی حرفه ای است که به توسعه آواز، موسیقی و فرم های نمایشی فرهنگ روسیه در قرون هفدهم تا هجدهم اختصاص داشته باشد، و فقدان انتشارات در دسترس آثار موسیقی و ادبی. این دوره مشکل بزرگی برای مطالعه و عملکرد آنها است.

هدف از برگزاری جشنواره میراث که با حمایت صندوق ابتکارات فرهنگی ریاست جمهوری برگزار می شود، جلب توجه به این معضلات، حفظ ارزش های سنتی در بین شنوندگان و مجریان اعم از پژوهشگران و رمزگشایان این بناها است. به لطف این جشنواره، آثار فراموش شده فرهنگ ملی به فضای فرهنگی بازمی‌گردند، سنت یک و نیم قرنی سبک پارتس آواز معنوی و سکولار احیا می‌شود و نگرش سنتی کشورمان به حفظ آثار تاریخی. و دستاوردهای فرهنگ ملی در حال تقویت است. این جشنواره با حمایت صندوق ابتکارات فرهنگی ریاست جمهوری برگزار می شود.

اطلاعات و عکس ارائه شده است
سرویس مطبوعاتی پروژه