سینمای بدون جنس: چرا جایزه های زنان و مردان در برلیناله

لغو شد

بسیاری از بازیگران نیز خوشحال می شوند. به عنوان مثال ، تیلدا سوئینتون ، که شخصیت های آندروژنی و کویر زیادی را بازی می کرد ، گفت تقسیم خود به دسته ها و سلول های مختلف اتلاف وقت است. او با خوش بیان گفت: “ایده اجباری شدن در یک چارچوب یا قاب دیگر باعث می شود من کلاستروفوبیک باشم.” – من ناراحتم که شما باید خود را منحصراً مرد یا منحصراً زن صدا کنید. خوابم می برد. بنابراین برادر ، برلین. “

مدیران برلیناله ، ماریت ریسنبک و کارلو شاتریام ، این موضوع را به شکلی پر زرق و برق توضیح دادند: “ما معتقدیم که لغو جوایز تقسیم جنسیتی نشانه ای از درک حساس تر در صنعت فیلم است.” همانطور که یکی از قهرمانان فیلم ما گفت ، “آنجاست ، میخالیچ!” صادقانه بگویم ، این به عنوان نشانه ای از یک اقتصاد ساده آلمان به نظر می رسد: بحران ، آنها می گویند ، در حیاط است ، چیزی برای قرار دادن مقدار زیادی فلز بر روی تندیس های خرس طلایی برای برندگان وجود ندارد. اما اگر این مسئله را بدون شوخی بگیرید ، نمایندگان صنعت فیلم را می توان درک کرد. علاوه بر این ، درک بسیار ضروری است ، زیرا کارشناسان مطمئن هستند که سایر مجامع مهم فیلم و جوایز ، از جمله اسکار ، به زودی از جشنواره برلین الگو می گیرند.

به عنوان مثال ، بیلی پورتر استعداد خود را به نمایش می گذارد و جایزه عالی دیگری را از آن خود خواهد کرد. چگونه می توان او ، نماینده برجسته جامعه کوئر ، را در کدام گروه قرار داد – بهترین بازیگر؟ بازیگر؟ همه با هم؟

از فوریه سال گذشته ، پورتر حتی برای کسانی که علاقه چندانی به سینما ندارند شناخته شده است. او با حضور در لباس اسکار با لباسی که از بالا به لباس تاکیدوی جیمز باند و از پایین لباس مجلسی آنا کارنینا به نظر می رسید ، ناگهان تبدیل به یک قهرمان الگوی رفتاری و یک ستاره اینترنتی شد. “عزیزم تو بهترینی!” – برای مردم خود ، و همچنین کاربران با شوخ طبعی برای او نوشت. رادیکال های همه راه راه ها بی صدا تف می زنند. اوایل امسال وقتی اعلام شد که برای یک لحظه ، پورتر آمریکایی آفریقایی تبار ، در نسخه بعدی سیندرلا ، مادرخوانده پری را بازی می کند ، آنها به خشم مردم برخاستند.

دشوار است بگوییم که آیا روس های محافظه کار از نظر عواطف پیشتاز بوده اند یا خیر ، اما می توان کاملاً مطمئن بود که آنها عقب نمانده اند. اگرچه ، آیا باید نگران سرنوشت هویت واقعی باشیم؟ بیاد داشته باشیم که در “سیندرلا” خوب قدیمی سال 1947 ، فقط یک جادوگر وجود ندارد ، شاید بتوان گفت یک و نیم ، زیرا مادربزرگ با یک پسر صفحه همراه است. و توجه داشته باشید ، کودک مهمترین ، ممکن است بگوید ، اقدام شکل دهنده طرح را انجام می دهد: تحویل کفش های کریستالی. باز هم ، می توانید سرگرم شوید و فرض کنید که یوگنی شوارتز ، نویسنده نمایشنامه و فیلمنامه ای به همین نام ، پیرو دگم های ناگفته شوروی ، که چیزی شبیه به این است ، می گوید: “یک مسئله جدی را نمی توان به بابا سپرد ، او یک باره او را پر می کند! ما باید حداقل چند نفر را با او بفرستیم. ” با این حال ، او به احتمال زیاد پسر را معرفی کرد تا مادربزرگ دلیلی برای گفتن این کلمات داشته باشد: «پسر عاشق شد! خوب است پسران عاشقانه ناامید شوند. سپس آنها شروع به شعر گفتن می کنند و من این را دوست دارم. ” بنابراین ، از اوج زمان خود ، ما می توانیم شوارتز را به عینیت بخشیدن به زنان و تجلیل از دستکاری متهم کنیم. برای رعایت انصاف ، توجه دارم که این کلمات در فیلم به نظر نمی رسید ، بلکه از فیلمنامه حذف شده بودند.

اما به جنسیت برمی گردیم. دیگری “سیندرلا” ما ، مدرن – رام-کام “در انتظار معجزه” در آنجا ، برای دختر مایا ، بدون دوستی و عشق رنج می برد ، کسی وجود ندارد ، بلکه پری های پافنوسی است! اتفاقاً ، در دیپلم او آمده است “پری”. پری ها با خجالت شکایت کردند: “اشتباه تایپی ، دختران دفتر ریاست نادیده گرفته می شوند.” “ما این غلط های اشتباه شما را می دانیم!” – مایا با چنین عبارتی به او گوش می دهد.

خارجی ها کجا می توانند بروند؟ در اوایل دهه 70 ، داستان افسانه ای چک-آلمانی “سه آجیل برای سیندرلا” منتشر شد که ناگهان در سراسر جهان محبوب شد. بنابراین همانطور که پریا عمل می کند … فندق! (اتفاقاً یک اسم مذکر است.) اکنون این را می توان با یک قوس قابل توجه ابرو درک کرد – با توجه به اینکه دو یا سه سال پیش ، در کشورهای مختلف جهان ، ازدواج های گیاهان و گیاهان ثبت شده است.

خیلی دیرتر ، فیلم سازی آمریکایی کنار نماند: در مجموعه تلویزیونی معروف “خانم شگفت انگیز مایسل” ، داستان هایی درباره استندآپ سیندرلا ، پری سوزی ظاهر یک لوله کش محکم با یک پیستون (یک عصای جادویی را دارد ، اگر کسی حدس نزند).

اما حتی قبل از مایسل ، سازندگان آمریکایی در یکی از نسخه ها شخصیت اصلی وی را از مصونیت محروم کردند: در کمدی 2015 “چیز شیک” ، نسخه دیگری از داستان افسانه ای ، سیندرلا-کیت برای مدتی با کمک لباس و آرایش به یک مرد جوان تبدیل می شود. با این لباس ، او عاشق یک جوان خوش تیپ می شود و بدین ترتیب لحظات بسیار ظریف ، خوشبختانه کاملا معصوم را ایجاد می کند …

نه در مورد سیندرلا ، بلکه در مورد یک شاهزاده خانم (و این داستان ما دوباره است): در فیلم “یک رویای شاد یا خنده از اشک” ، فیلمبرداری شده در سال 1976 ، پسر یک پادشاه شطرنج و حاکم نیمه وقت سرزمین بازی ها ، پسری بیمار به نام چیلایا معلوم شد که یک دختر است! درست است ، به نظر می رسد دلیل درگ کوئین سنگین است: پادشاه باید یک وارث داشته باشد ، و وارث عملا شکل بدی دارد. بنابراین ما می توانیم از اینجا ، از دهه 20 قرن XXI ، نویسنده فیلم نامه سرگئی ولادیمیرویچ میخالکوف را به ترویج تبعیض جنسی متهم کنیم.

در مورد بیلی پورتر ، که احتمالاً اکنون سخت گیر می کند: “آه ، پری عزیز!” و چیزی شبیه به آن از نقش … به نظر من می رسد که او می تواند به راحتی توسط نیروهای برخی از جنبش های زن از نقش برداشته شود. تصور کنید: گروهی از فعالان هالیوود نامه ای به تیتان های صنعت می نویسند و شکایت می کنند که واقعیت انتقال نقش زن به پورتر چیزی جز نقض حقوق دختران آدم و حوا نیست. برای اقناع بیشتر ، نویسندگان این تز را به هم می زنند که این ، به گفته آنها ، بازگشت به قرون وسطی خزنده است ، زمانی که فقط پسران آدم و حوا در تئاتر بازی می کردند. خوب ، در پایان آنها کاندیدای خود را معرفی می کنند – به عنوان مثال ، زندایای زیبا. همچنین یک سبزه ، زیبایی و استعداد ، و همچنین تحت تعریف “مرد سفید” قرار نمی گیرد. البته این اتفاق نخواهد افتاد: در دوره تحمل ، همه ترجیح می دهند سکوت کنند تا از رسوائی های بلند جلوگیری کنند. در حال حاضر به اندازه کافی در کارخانه رویاها مشاجره وجود دارد ، اما همه می خواهند بی سر و صدا کار کنند و درآمد خوبی کسب کنند.

به نظر می رسد درست است: زمان های جدید ، روندها ، قهرمانان. چه کسی می داند ، شاید پورتر به گونه ای بازی کند که قلب همه منتقدان خود را خرد کند ، که همه آنها با اعترافاتی که به گفته آنها شما بیلی عزیز ، موفق به گفتن کلمه ای جدید شده اید جایی که بوی اصالت وجود دارد ، توبه نامه بنویسید نباید در پایان ، صفحه از “سیندرلا” قدیمی ما دوست داشتنی است ، و Paphnuti از جدید جذاب است. با این حال ، دو “اما” وجود دارد. اولاً ، “در انتظار معجزه” یک داستان شاهزاده خانم کاملا کثیف نیست که میلیون ها نفر از کودکی آن را دوست دارند ، بلکه یک بازگویی رایگان است. ثانیاً ، یک افسانه واقعی با کهن الگوی “حکیم” که در مقام آن پری عمل می کند ، معنای بسیار عمیقی دارد ، این در مورد زن شدن است ، یک آئین آغازگر. یک زن بزرگسال به زن جوان نشان می دهد و می گوید این دنیا چگونه است. و ، به نظر من ، تار شدن این ایده بسیار نامطلوب است.

اما ، از آنجا که جهان امروز بسیار متعهد به تحمل و فرصت های برابر است ، پس چنین باشد. سپس ، اتفاقاً ، بازیگران زن احتمالاً به زودی دعوت نامه های سوپرمن و پدرخوانده مافیای ایتالیا را دریافت می کنند.

در پایان ، روس ها از چه چیز می ترسند؟ نیازی به تماشای فیلم های ظالمانه ای نیستید که به ارزش های شخصی شما آسیب می رساند. با جزئیات به کودکان توضیح دهید که چه چیزی است ، تا باورهای آنها را منتقل کند (نه این واقعیت که آنها آنها را می پذیرند ، اما این دومین چیز است). و تعادل کاملاً رعایت خواهد شد.

من اعتراف می کنم ، از چنین سطح تحمل می ترسم ، وقتی آنها برای ما توضیح دهند که گناه است کیسه رشته ای را به سر دزدی که در کوچه تاریکی ما را ملاقات کرده با کلمات “زندگی یا کیف پول” ملاقات کند ، ضروری است ، که برای انسان سازی بیشتر جامعه برای پاسخگویی ملایم به این ضروری است: “نقشه ؟ پول نقد؟ ” من صمیمانه امیدوارم که بشریت به این مسئله نرسد.