به یاد استاد عزیز

نینا سریوگینا. عکس پاول زیمین

در 28 می، کنسرتی به یاد پروفسور کنسرواتوار سن پترزبورگ، هنرمند ارجمند روسیه نینا سریوگینا (1956-2017) در سالن کوچک فیلارمونیک برگزار می شود. در این کنسرت دانش آموزان او، فارغ التحصیلان کنسرواتوار سن پترزبورگ حضور خواهند داشت: اوگنی ایزوتوف، آناستازیا روگالوا، دیمیتری پتروف، ماریا ساپارگالیوا، سرگئی اوسکولکوف جونیور. و غیره.

از خاطرات هنرمند ارجمند روسیه، استاد کنسرواتوار سن پترزبورگ A.M. سندلر:

نینا سریوگین. دوست و همکار نزدیک. پیانیست درخشان، معلم برجسته، استاد کنسرواتوار سن پترزبورگ، شخصیتی درخشان در فلک زندگی موسیقی ما. دانش آموز و جانشین معلمان مشهوری مانند والنتینا کونده (در SSMS) و دیمیتری باشکروف (در کنسرواتوار مسکو و تحصیلات تکمیلی)، نینا سرگینا توانست سبک اجرا و آموزشی درخشان و بدیع خود را ایجاد کند. در میان شاگردان او بسیاری از نوازندگان کنسرت فعال، برندگان مسابقات معتبر وجود دارند. سبک اجرای آنها با شادی هنری، همراه با مطالعه دقیق بافت و درک دقیق سبک و معنای موسیقی در حال اجرا متمایز است. البته این یک “سبک کنسرت بزرگ” است که هیچ رخوت و ریزه کاری را به رسمیت نمی شناسد. و در زندگی ، نینا نیکولائونا یک طبیعت قوی و با اراده بود ، هراسی از بیان نظر خود نداشت. گاهی از او توهین می کردند. این اتفاق افتاد که دانش آموزان او را ترک کردند، زیرا قادر به تحمل سخنان صادقانه در مورد خود نبودند. اما کسانی که در کنار او ماندند، احساس قدردانی عمیقی را تجربه می‌کنند، زیرا او می‌توانست در یک فرد ویژگی‌هایی را کشف کند که حتی به وجود آنها مشکوک نبود. یاد آوردن!

“من اغلب نینا نیکولایونا را با گرمی و سپاس فراوان به یاد می آورم. دروس او همیشه با بالاترین مهارت، دانش درخشان، مشارکت عاطفی در روند و عشق خالصانه به موسیقی متمایز بوده است. نینا نیکولایونا از آنجایی که یک ماکسیمالیست بود، هم نسبت به دانش آموزانش و هم برای خودش بسیار خواستار بود، همانطور که از بازی های باشکوه او روی صحنه نشان می دهد. او در ما وجدان و فداکاری یک موسیقیدان را به این حرفه پرورش داد. با وجود شدت ظاهری، نینا نیکولایونا دانش آموزان خود را دوست داشت، درهای خانه او همیشه به روی ما باز بود. با دلتنگی جلساتمان بعد از کنسرت را به یاد می‌آورم که مملو از جذابیت، طنز ظریف و فضای خلاقیت او بود.”

برنده مسابقات بین المللی همه روسیه، دانشیار کنسرواتوار سنت پترزبورگ آناستازیا روگالوا:

“نینا نیکولایونا برای من یک مرجع غیرقابل انکار است ، فردی با اراده بی نظیر ، نمونه بی نظیری از صداقت در حرفه و زندگی ، که کلماتش را در درس ها به معنای واقعی کلمه “گرفتم” و یادداشت کردم تا چیزی را از دست ندهم … شاید دروغ نگویم اگر بگویم تقریباً هر روز نینا نیکولایونا را به یاد می آورم و در کلاس هایم با دانش آموزان و فرزندانم از او نقل قول می کنم. من صمیمانه آرزو می کنم که شاگردان نینا نیکولاونا هر چه بیشتر در سالن های کنسرت صدا می کردند ، در بهترین موسسات موسیقی تدریس می کردند و نام سرگینا از لبان ما خارج نمی شد و نسل جوان می دانستند ، به یاد می آوردند و می توانستند مهارت یک برجسته را لمس کنند. معلم. من فقط یک چیز را اضافه می کنم – با تشکر فراوان و تعظیم کم!

نینا سریوگینا بعد از کنسرت

در یکی از مصاحبه ها، نینا سریوگینا گفت:

– افراد در زندگی شادی متفاوتی دارند. یکی در خانواده دارد، عاشق… مهمترین خوشبختی زندگی من معلمان من هستند، آنها سرنوشت مرا تعیین کردند. داستان آندرونیکوف “اولین بار روی صحنه” را به خاطر دارید؟ او با ورود به صحنه اعلام کرد که تانیف از پدر و مادری به دنیا آمده است، اما چایکوفسکی و بتهوون والدین واقعی او هستند. این در مورد من است. معلمانم همیشه از من مطالبه می کردند و من آنها را بی نهایت دوست دارم و به آنها احترام می گذارم. باشقیروف از این جهت منحصر به فرد است که پیانیست نوازنده و استادی با درجه ای کم نظیر است. او در یکی از مصاحبه‌ها گفت: «من قبلاً فکر می‌کردم: آیا بهتر نیست به جای توضیح دادن به کسی، خودم بیشتر یاد بگیرم و بازی کنم، اما وقتی به شاگردانم گوش می‌دهم، فکر می‌کنم: این بیهوده نیست. بعد از تو می ماند. تا خاموش نشود.»

اطلاعات ارائه شده است
سرویس مطبوعاتی پروژه