تئاتر اپرا و باله سامارا پروژه “الکساندر نوسکی” را ارائه خواهد کرد. نبرد روی یخ”

این آهنگ بر اساس موسیقی کانتات “الکساندر نوسکی” اثر سرگئی سرگیویچ پروکوفیف است که آهنگساز در ابتدا برای فیلمی به همین نام اثر سرگئی میخایلوویچ آیزنشتاین در سال 1938 نوشت.

اجرای این کانتات با قطعات ادبی شعر “نبرد روی یخ” شاعر، نمایشنامه نویس، خبرنگار جنگ، کنستانتین میخایلوویچ سیمونوف، همراه خواهد بود. این شعر در سال 1937 سروده شد، سالی که آیزنشتاین کار روی فیلم الکساندر نوسکی را آغاز کرد.

در طول این اجرا، نقاشی هایی از هنرمندان روسی که الکساندر نوسکی را به تصویر می کشند، روی پرده نمایش داده می شود.

نویسنده ایده و مدیر موسیقی پروژه، مدیر هنری و رهبر ارکستر تئاتر آکادمیک اپرا و باله سامارا به نام D.D. شوستاکوویچ اوگنی خوخلوف:

«اجرای کانتاتا «الکساندر نوسکی» با گروه کر و ارکستر تئاتر رویای قدیمی من بود، اما می‌خواستم آن را به اثری جاه‌طلبانه‌تر، پرجزئیات‌تر و تئاتری‌تر تبدیل کنم. برای مدت طولانی به دنبال منبعی ادبی بودم که بتوان آن را با اجرای کانتاتا ترکیب کرد. انتخاب به شعر کنستانتین سیمونوف “نبرد روی یخ” افتاد که هم از نظر نام و هم از نظر روح و زمان کاملاً مطابقت داشت. کانتاتا، که موسیقی آن پروکوفیف در اصل برای فیلم افسانه ای آیزنشتاین به همین نام در سال 1938 ساخته شد، و شعر سیمونوف، که در آن زمان دانشجوی جوان مؤسسه ادبی بود، در آستانه فاجعه قریب الوقوع – جنگ جهانی دوم – خلق شدند. و این آثار برجسته به نوعی پاسخ هنرمند به چالش زمانه بود.

بازیگر تئاتر درام آکادمیک سامارا به نام ام. گورکی، بازیگر تئاتر و سینما دنیس اونوویچ و میزانسن سوپرانو آناستازیا وچرکینا در این پروژه شرکت می کنند.

اولین نمایش این پروژه در سالگرد نبرد یخ که در 5 آوریل 1242 برگزار شد، برگزار می شود.

اطلاعات ارائه شده توسط سرویس مطبوعاتی تئاتر