جشنواره موسیقی بشمت در یاروسلاول برگزار می شود

این جشنواره که برای 15 سال تبدیل به نماد تمام عیار یاروسلاول بهاری شده است، دوباره درهای خود را به روی عموم مردم از نقاط مختلف کشور پهناور ما باز خواهد کرد: کنسرت ها و اجراها در هر دو مکان اصلی – در یاروسلاول برگزار می شود. فیلارمونیک و مرکز کنسرت و سرگرمی هزاره و در شهرها و سکونتگاه های منطقه یاروسلاول.

جشنواره استاد بشمت در یاروسلاول 9 روز کنسرت و اجرا است که با حس ظریف طعم و تعادل انتخاب شده است. این برنامه به طور هماهنگ کنسرت های موسیقی آکادمیک و معاصر، شاهکارهای شناخته شده موسیقی کلاسیک و نمایش های برتر جهانی، موسیقی جاز و باروک، موسیقی از کشورهای دیگر و موارد دیگر را ترکیب می کند.

اهمیت جشنواره بین المللی موسیقی در یاروسلاول را نمی توان نادیده گرفت. وقتی در سال 2009 استاد بشمت برای اولین بار دوستان و همفکران خود را به اولین جشنواره در شهری باستانی در شمال روسیه دعوت کرد، جشنواره نسبتاً متواضعانه بود. با این حال، یک سال بعد مشخص شد: جشنواره برای منطقه و مردم ضروری است.

ایده اصلی و متمایز جشنواره یاروسلاول نشان دادن تمام جنبه ها و همه تنوع موسیقی آکادمیک، آوردن نوازندگان و گروه های معروف به این شهر است که به دلایلی قبلاً در روسیه اجرا نداشته اند.

ابتکار استاد باشمت و آژانس کنسرت روسیه به سرعت در شهر باستانی ریشه دوانید و تأثیر زیادی بر زندگی فرهنگی یاروسلاول و کل منطقه گذاشت و به توسعه همه جانبه آن کمک کرد.

این جشنواره سال به سال همچنان جایگاه یک جشنواره بین المللی را دارد و پانزدهمین جشنواره نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. تصادفی نیست که بسیاری از هنرمندان خارجی برای اولین بار به یاروسلاول آمدند. علاوه بر این، این جشنواره با فضای خاصی متمایز است که هر کسی که به کنسرت های جشنواره می رسد احساس می کند.

هنرمندان امسال عبارتند از: الیزاوتا لئونسکایا (پیانو، اتریش)، ایگور بوتمن و ارکستر جاز مسکو، دیمیتری ماسلیف (پیانو)، کسنیا بشمت (پیانو)، فیلیپ کوپاچفسکی (پیانو)، آنا یورکوس (مزو سوپرانو) و ایلیا کوتیوخین (باریتون). ، بازیگران تئاتر هنر مسکو. چخوف آوانگارد لئونتیف، میخائیل پورچنکوف، آنا چیپوفسکایا، ایگور زولوتوویتسکی، ایگور ورنیک و کریستینا بابوشکینا، نوازندگانی از ایران، صربستان، بلژیک، بحرین و ایتالیا. خود ماسترو بشمت هم به عنوان تکنواز و هم به عنوان رهبر دو گروه خود شرکت خواهد کرد: ارکستر سمفونیک دولتی روسیه جدید و گروه مجلسی تکنوازان مسکو برنده جایزه گرمی.

کنسرت گالا افتتاحیه جشنواره در تاریخ 1 مه بر روی صحنه فیلارمونیک یاروسلاول برگزار می شود و به کلاسیک بزرگ اتریشی اختصاص داده می شود که محبوبیتش قابل دست کم گرفتن نیست – موتزارت. کنسرتی با عنوان “موتسارت-موتسارت” دو وجه آهنگساز را ارائه می دهد: موتزارت معروف و موتزارت که به ندرت اجرا می شود. این برنامه شامل اورتور فلوت جادویی، دو گروه کر، کنسرتو پیانو شماره 9، یک آریا و یک دوئت و سمفونی شماره 40 توسط پیانیست اتریشی الیزاوتا لئونسکایا، تکنوازان شرکت اپرای بولشوی آنا یورکوس و ایلیا کوتیوخین اجرا شد. نمازخانه گروه کر فیلارمونیک “یارسلاویا” (مدیر هنری – ولادیمیر کونتارف) و ارکستر سمفونیک دولتی “روسیه جدید” به رهبری استاد بشمت.

کنسرت در 2 مه به یک تاریخ بزرگ اختصاص خواهد یافت: در ماه آوریل تمام جهان صد و پنجاهمین سالگرد تولد سرگئی راخمانینوف آهنگساز، پیانیست و رهبر ارکستر بزرگ را جشن می گیرند.

با این حال، حتی در اینجا استاد بشمت آثار شناخته شده آهنگساز، مانند رقص های سمفونیک و کنسرتو پیانو دوم (تک نواز دیمیتری ماسلیف، برنده مسابقات بین المللی)، و همچنین آثار کمیاب موسیقی را با هم ترکیب می کند. به ویژه، میراث کرال راخمانینوف که توسط کلیسای یاروسلاویا اجرا شده است و شعر سمفونیک واقعاً جادویی جزیره مردگان به مخاطبان ارائه خواهد شد.

3 مه در یاروسلاول – یک شب ادبی و موسیقی همراه با تئاتر هنری مسکو به نام “داستان های عشق” چخوف، که در آن بوم نازک موسیقی که توسط گروه مجلسی “تک نوازان مسکو” و استاد بشمت اجرا می شود با داستان های چخوف، بونین ارتباط برقرار می کند. ، کوپرین، بولگاکف، وامپیلف، گورکی در مورد عشق. بازیگران مشهور تئاتر هنر مسکو. A.P. چخوف میخائیل پورچنکوف، ایگور ورنیک، ایگور زولوتوویتسکی، آوانگارد لئونتیف، کریستینا بابوسکینا و آنا چیپوفسکایا. موسیقی اصلی این اجرا توسط آهنگساز فوق العاده روسی کوزما بودروف نوشته شده است.

4 مه در صحنه فیلارمونیک یاروسلاول – یک شب جذاب موسیقی ایرانی. موسیقی کلاسیک مدرن ایران ادامه دهنده سنت دستگاه است، مقیاسی که 150 سال پیش توسط موسیقیدانان ایرانی تدوین شد. در این کنسرت هم موسیقی معمولی برای شمال ایران و هم برای جنوب (منطقه فارس) اجرا خواهد شد. نوازندگان – نوید افقه (تمبک، ایران)، مسیح افقه (سنتور، ایران)، فریبرز حمیدی (نی، ایران).

در 5 می، برای اولین بار، جشنواره میزبان یک شب کنسرت های دوگانه – “2×2” خواهد بود. برای کنسرتی با نامی بازیگوش، نمونه‌های کلاسیکی از چنین کنسرت‌هایی انتخاب شدند که امکان قدردانی کامل از هر مجری را به صورت جداگانه و در گروه فراهم می‌کرد: کنسرتو برای دو ویولن توسط I.S. باخ، کنسرتو برای فلوت و ابوا از A. Salieri، کنسرتو برای ویولن و ویولن سل از G. Donizetti و کنسرتو برای دو پیانو از V.A. موتزارت نوازندگان: گرانت بشمت (ویولن، روسیه)، والریا آبراموا (ویولن، روسیه)، آرتم کوتوف (ویولن)، الکسی تولستوف (ویلنسل)، ماریا چپورینا (فلوت)، الکسی اوتکین (ابوا)، کسنیا بشمت (پیانو، روسیه)، فیلیپ کوپاچفسکی (پیانو، روسیه)، گروه مجلسی “تک نوازان مسکو” و استاد بشمت.

در 6 می، یک شب جشنواره سنتی موسیقی برای سازهای بادی برگزار می شود. امسال برای اولین بار گروه بادی بلگراد متشکل از: مارینا ننادوویچ (فلوت)، ولیکو کلنکوفسکی (کلارینت)، بویان پسیچ (ابوا)، نناد یانکوویچ (باسون)، نیکولا سیریک (شاخ) وارد یاروسلاول خواهد شد. برنامه ای غیرمعمول از آثار لیادوف، لیگتی، ایبر، دسپیک و سایر نویسندگان.

کنسرت باروک تارانتلا در 7 مه در یک گردباد رقص، اجراکنندگانی را از سراسر جهان روی صحنه فیلارمونیک یاروسلاول متحد خواهد کرد: سوفیا واندن اینده (عود، بلژیک)، سعد محمود جواد (عود، بحرین)، لوکا ایزولانی (گیتار، ایتالیا)، ایرنه ایزولانی (خواننده، ایتالیا).

8 می استاد بشمت با دوست صمیمی خود ایگور بوتمن و ارکستر جاز مسکو با برنامه کلاسیک با جاز ملاقات خواهد کرد. این دو استاد بار دیگر به مردم نشان خواهند داد که موسیقی آکادمیک و جاز چقدر متفاوت و یکسان است.

این جشنواره در 9 می در سالن هزاره با نمایش تحسین برانگیز «زنده ها و مردگان» به پایان می رسد. سربازان متولد نمی شوند» بر اساس رمان کنستانتین سیمونوف که توسط پولینا آگوریوا به صحنه رفته است.

رمان کنستانتین سیمونوف یکی از درخشان ترین آثار مربوط به وقایع جنگ بزرگ میهنی در ادبیات روسیه و جهان است. این اجرا به دومین کتاب از سه گانه سیمونوف “سربازان متولد نمی شوند” اختصاص دارد که در مورد نبرد استالینگراد، هشتادمین سالگرد پیروزی که در 2 فوریه 2023 جشن گرفته شد، صحبت می کند. نقش های اصلی این نمایش را ایلیا شاکونوف، یوری بلیایف، ایوان دوبرونراوف، نیکولای چیندیایکین، الکسی ورتکوف، فدور مالیشف، واروارا ناسونوا و … ایفا می کنند. یوری بشمتا و گروه اتاق سولیست های مسکو شرکت کنندگان کاملاً تمام عیار در اجرا خواهند بود. نویسنده موسیقی این اجرا والری ورونوف است.

این اجرا اولین بار در ژانویه سال جاری ارائه شد و پس از آن با استقبال پرشور مردم و تماشاگران مواجه شد. اکران «سربازان زاده نمی شوند» در سالگرد پیروزی بزرگ 18 اردیبهشت ماه بسیار نمادین و به موقع است.

علاوه بر کنسرت در خود یاروسلاول، این جشنواره به طور سنتی از سایر شهرها و شهرهای منطقه یاروسلاول بازدید می کند: ریبینسک (4 مه)، روستای Vyatskoe (6 مه)، Danilov (6 مه). توسعه جغرافیای جشنواره یکی از جهت گیری های بسیار مهم این انجمن است، زیرا در بسیاری از نقاط منطقه، موسیقی دانشگاهی برای اولین بار دقیقاً به لطف جشنواره به صدا درآمد.

به طور سنتی، در جشنواره های استاد توجه زیادی به پروژه های آموزشی می شود. بدین ترتیب آکادمی بین المللی برنج توسعه می یابد که در چارچوب آن برای هفتمین بار کلاس های کارشناسی ارشد سازهای برنجی و بادی چوبی در یاروسلاول برگزار می شود.

همچنین برای پنجمین بار مدرسه خبرنگاران جوان برگزار می شود. پوشش رویدادهای زندگی فرهنگی و هنر دانشگاهی در رسانه های منطقه.

جشنواره یاروسلاول در طول پانزده سال فعالیت خود نه تنها به یکی از بزرگترین انجمن های موسیقی بین المللی در روسیه تبدیل شده است، بلکه وضعیت یکی از محبوب ترین پروژه های خلاقانه سالانه را در کشور ما نیز دریافت کرده است.

سرویس مطبوعاتی RCA