موسیقی برامس و راخمانینوف – در کنسرت پایانی چرخه “کر مینین. سولیست ها»

عنصر اصلی کنسرتو دو آهنگ از برامس برای دوئت پیانو است. اولین آنها معروف استSongs of Love” (18 والس برای پیانو 4 دست و کوارتت آوازی ad libitum, op.52). موسیقی با زیبایی نادر و شعر، “آوازهای عشق” به طور ارگانیک با سنت پیوند خورده است هاوس موزیک (روشن: “موسیقی خانگی”) – کنسرت های مجلسی که در آن آماتورهای روشنفکر اغلب می نواختند و می خواندند. یکی از مراکز این سنت همیشه بوده است
رگ به نظر می رسد ترکیب برامس بین والس وینی و لندلر (رقص دایره ای زوج روستایی، پیشین والس) تعادل برقرار می کند. متن ها از مجموعه شعر پولیدورا اثر گئورگ فردریش دامر، یکی از شاعران مورد علاقه برامس گرفته شده است. جالب اینجاست که این مجموعه شامل ترجمه هایی به آلمانی از شعرهای عاشقانه از اقوام مختلف است. 11 آهنگ از 18 آهنگ اجرا خواهد شد.

نوازندگان: دوئت پیانو النا ایلینا – میخائیل سگلمن. ماریا مرتسوا، مارگاریتا سایگینا، اولگا فدوریشنکو (همه سوپرانو)؛ سوتلانا نیکولایوا، اکاترینا اوروچکو، آلنا شابالینا (همه میزانسن)؛ اولگ کولیکوف، اوگنی ایوانوف-دانیلوف (هر دو تنور)؛ سمیون موساتوف، ایوان بالانوف (هر دو باریتون).

یادی از روسیه برای دوئت پیانو اثر اولیه برامس است که در سال 1852 قبل از بازدید معروف آهنگساز از آپارتمان رابرت شومان نوشته شد. بیشتر آثار اولیه برامس متعاقباً از بین رفت، اما این یکی زنده ماند. درست است، در اولین انتشار، نویسنده به عنوان “G.V. مارکس»: یک نام مستعار جمعی خاص بود که تحت آن در وسط نوزدهمXX قرن هاست که پات پوری ها و فانتزی ها چاپ شده اند. نویسندگی برامس تنها در اوایل دهه 1970 احیا شد. عنوان فرعی اثر “رونویسی به شکل فانتزی در ملودی های روسی و کولی” است (در برخی از نسخه ها، مضامین کولی با موضوعات بوهمی اشتباه گرفته شد). در کنسرت، 4 عدد از 6 شماره چرخه اجرا می شود: “Vetka” (تغییرات با موضوع عاشقانه “پدربزرگ عاشقانه روسی” توسط N. Titov به آیات I. Myatlev)، “اینجا یک دهکده بزرگ در راه …” (تغییرات با موضوع یک آهنگ کولی)، “در سپیده دم او را بیدار نکن … “(تغییرات با موضوع عاشقانه A. Varlamov به آیات A. Fet) و در نهایت “بلبل” ​​(تغییرات با موضوع شاهکار A. Alyabyev به آیات A. Delvig). کاملاً مشخص نیست که برامز این مضامین روسی را از کجا آموخته است – کاملاً ممکن است که در میخانه ها ، جایی که او در آن زمان عصرها بازی می کرد. با این حال، در اوایل دهه 1850، رونویسی از بلبل توسط فرانتس لیست قبلا وجود داشت.

نوازندگان – دوئت پیانو سوتلانا پونوماروا – النا ایلینا.

در پایان کنسرت شش عاشقانه اثر 38 اثر سرگئی راخمانینوف اجرا می شود. آخرین اثر عاشقانه آهنگساز بزرگ در سال 1916 با اشعار شاعران نمادگرا الکساندر بلوک (از آوتیک ایسااکیان)، آندری بلی، ایگور سوریانین، والری بریوسوف، فئودور سولوگوب، کنستانتین بالمونت خلق شد. راخمانینوف در این مینیاتورها، از بسیاری جهات، جدید و غیرمنتظره به نظر می رسد: رمانتیک روسی تحت تأثیر مدرنیسم و ​​امپرسیونیسم است. در عین حال، هر عاشقانه عمیقاً فردی است و همه آنها شاهکارهای موسیقی آوازی راخمانینوف هستند.

نوازندگان: Veronika Pogrebnaya-Lyalikova، Margarita Petukhova (هر دو سوپرانو)، Elena Ilyina (پیانو).

تفسیر برنامه – میخائیل سگلمن.

مدیر هنری گروه کر مجلسی آکادمیک دولتی مسکو تیموفی گلبرگ است.

شروع ساعت 19:00

اطلاعات ارائه شده است
توسط سرویس مطبوعاتی گروه کر Minin