“هلندی پرنده” در پرم

این پرفورمنس که توسط کنستانتین بوگومولوف کارگردان، فیلیپ چیژفسکی رهبر ارکستر و هنرمند لاریسا لوماکینا در حال کار است، برای اولین بار در روزهای 1، 2، 4 و 5 آوریل ارائه می شود.

بر اساس داده های موجود امروز، موسیقی ریچارد واگنر برای اولین بار در سال 1972 در صحنه پرم اجرا شد، زمانی که اولین نمایش اپرای لوهنگرین زیر رهبری رهبر ارکستر بوریس آفاناسیف انجام شد. هلندی پرنده دو بار به تئاتر اپرا و باله پرم بازگشته است: در سال 1994، اپرا توسط کارگردان گئورگی ایسااکیان و طراح صحنه دیمیتری چرنیاکوف به صحنه رفت؛ در سال 2013، این اثر توسط رهبر ارکستر توماس ساندرلینگ اجرا شد.

در سال 180 اکران جهانی هلندی پرنده، کارگردان کنستانتین بوگومولوف، رهبر ارکستر فیلیپ چیژفسکی و هنرمند لاریسا لوماکینا به همراه تیمی از خوانندگان جوان بر روی تولید جدید این اپرا کار می کنند.

کنستانتین بوگومولوف، کارگردان:

– وقتی در سال 2021، مدت کوتاهی پس از نمایش کارمن، با تئاتر در مورد ادامه همکاری در میان عناوین دیگر صحبت کردیم، من هلندی پرنده را پیشنهاد دادم. از یک طرف من خیلی دوست داشتم با موسیقی واگنر کار کنم و «هلندی» مناسب ترین و صحیح ترین نام برای اپرای پرم است که کاملاً با حجم صحنه و سالن همخوانی دارد. در همان زمان، پس از کارمن، جالب بود که گامی به سمت رپرتوار روسی برداشته شود – و به طور متناقض، واگنر برای من روسی ترین آهنگساز غربی است. و خیلی بیشتر روسی تا مثلا همین چایکوفسکی با اروپایی شدنش، غربگرایی. در هلندی، برای اولین بار، آن تم عامیانه و ملی به نظر می رسد، که بعداً “حلقه نیبلونگ” از آن بیرون می آید – این من بودم که می خواستم آن را با فضای عمیق روسیه تشریح کنم. البته خود خداوند دستور داده است که این کار را در مرکز کشور، در تقاطع شرق و غرب – در نقطه معنایی مختصات، که برای واگنر بسیار مهم بود، انجام دهند.

فیلیپ چیژفسکی، رهبر ارکستر و تهیه کننده:

«به نظرم مهم بود که با اجرای یک موسیقی عمیق، فلسفی، اما چنین تب‌آلود و پرشور با خواننده‌های بسیار جوان، ریسک کنم. بسیاری از آنها نه تنها در هلندی، بلکه اصولاً در کارنامه واگنری نیز حضور دارند: از نظر انسانی و موسیقی جالب، هنرمندانی پیچیده و انعکاسی، با اختلافات و تضادهای درونی خود – که به این معنی است که، من متقاعد شده ام، قادر به انجام این کار هستند. بیان این عبارت، که در سال 1841 توسط ریچارد واگنر 28 ساله بر روی آن حساب شده بود.

چرخه بعدی آزمایشگاه تماشاگر مدرن، برنامه عمومی تئاتر اپرا و باله پرم، همزمان با اولین نمایش اجرا می شود. ترکیب و قالب رویدادهای “آزمایشگاه” از روح نوآورانه تولید آینده پشتیبانی می کند. در 23 مارس، نوار Conscience (44، Lenina) میزبان یک سخنرانی دی جی “اتاق موسیقی: واگنر” خواهد بود – الکساندر ریابین و بوگدان کورولک، دو ساکن اپرای اورال، در کنار کنسول دی جی خواهند ایستاد تا موسیقی را به صورت رایگان پخش کنند. و در مورد آن صحبت کنید. از مهمانان شب دعوت می شود که هم به موسیقی The Dutchman و هم موسیقی معاصر گوش دهند، در مورد ماجراهای ریچارد واگنر و ناخدای کشتی که محکوم به سرگردانی ابدی در جستجوی عشق هستند صحبت کنند. لیست پخش، همانطور که نویسندگان قول می دهند، از طریق انجمن های رایگان حول یک موضوع خاص انتخاب می شود – این سبک را می توان استندآپ آکادمیک نامید.

در 26 مارس ، در فضای فرهنگی “کارخانه ساعت” ، مدیر برنامه اپرای پرم دیمیتری رنانسکی قطعاتی از اجراهای کلیدی جهان واگنری را نشان می دهد که باید ببینید – و به طور قابل توجهی زمینه درک اولین نمایش “The هلندی پرنده» در پرم: از «زیگفرید» یوسی ویلر و سرجیو مورابیتو و «مرگ خدایان» نوشته پیتر کونویچنی تا «پارسیفال» دیمیتری چرنیاکوف و «لوهنگرین» اثر هانس نوینفلس.

در 27 مارس، در فیلارمونیک خصوصی Triumph، رهبر ارکستر تئاتر اپرای و باله پرم، ایوان خودیاکوف-ودنیاپین، در مورد هلندی پرنده در چارچوب اپرای رمانتیک آلمانی صحبت خواهد کرد.

در 2 آوریل، در فیلارمونیک خصوصی Triumph، آنتون گتمن یک سخنرانی عمومی با عنوان «بالاتر از موانع. تولید مشترک تئاتر به عنوان یک سیاست هنری. کارگردان تئاتر اپرای نوایا در مورد تاریخچه اجرای تولیدات مشترک در صحنه های خارجی و داخلی و همچنین از سابقه ای که هلندی پرنده در پرم ایجاد می کند می گوید: اجرای کنستانتین بوگومولوف اولین تولید مشترک دو نفر خواهد بود. تئاترهای اصلی موسیقی داخلی – تئاتر اپرا و باله پرم و اپرای نوایا.

اطلاعات ارائه شده توسط سرویس مطبوعاتی تئاتر